The Impact of Educational Mathematics on Development Mathematics Curricula for the Middle School Stage in Algeria
DOI:
https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no02.42Keywords:
Anthropological theory of didactics, competency-based approach, curriculum, epistemology, mathematics education, teaching and learning mathematics at middle schoolAbstract
Modern educational curricula, based on constructivism and competencies, aim to improve the teaching and learning of any subject by emphasizing its didactics. Considering that the most recent educational reform curricula in our country are categorized as modern, according to their designers, this study sought to evaluate the first generation of middle school mathematics curricula (2003) to determine the extent to which mathematics didactics contributed to the development and production of the second generation (2016). The study employed a descriptive-analytical method and used a multi-faceted lens (epistemological, didactic, and pedagogical). The findings revealed a notable presence of certain ideas and tools from mathematics didactics in the second-generation curricula, which appeared more consistent and aligned with the constructivist and competency-based approaches compared to the first generation. However, due to the misuse of some of these ideas and the omission of other valuable ones, the study concluded that moving toward a third generation of these curricula is essential, with the aim of further development and enhancing the quality of mathematics teaching and learning at the intermediate education level.
References
بهرام، أمينة؛ شريفي، علي. (2022). "صعوبات تعلم مادة الرياضيات (الجبر والهندسة) لدى تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط من وجهة نظر أساتذة الرياضيات. (دراسة ميدانية لعينة من أساتذة الرياضيات في مرحلة التعليم المتوسط)". دراسات إنسانية واجتماعية: 11(1): 363-380.
حافري، زهية غنية؛ عابد، حنان. (2022). "تقديرات أساتذة التعليم المتوسط لصعوبات تدريس مادة الرياضيات في ضوء مناهج الجيل الثاني-دراسة ميدانية بمتوسطات جنوب ولاية سطيف بالجزائر". مجلة السراج في التربية وقضايا المجتمع: 6(2): 162-179.
ستر الرحمان، نعيمة. (2018). "استراتيجيات التدريس الحديثة في ظل مناهج الإصلاح". مجلة الآداب والعلوم الإجتماعية: 15 (4): 22-32.
سلامة، حنان كوثر؛ بوالقمح، محمد. (2023). "واقع استخدام الأساتذة لاستراتیجیة حلّ المشكلات في تدریس الریاضیات وفق مناھج الجیل الثاني لتلامیذ التعلیم المتوسط". مجلة العلوم الإنسانية: 34(3): 453-467.
وزارة التربية الوطنية. (2003). الوثيقة المرافقة لمنهاج الرياضيات للسنة الأولى متوسط. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. (2003). منهاج الرياضيات للسنة الأولى من التعليم المتوسط. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. (2005). منهاج الرياضيات للسنة الرابعة من التعليم المتوسط. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. (2009). الإطار المرجعي لإعادة كتابة المناهج. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. (2016). الوثيقة المرافقة لمنهاج الرياضيات لمرحلة التعليم المتوسط. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
وزارة التربية الوطنية. (2016). منهاج الرياضيات لمرحلة التعليم المتوسط. الديوان الوطني للمطبوعات المدرسية. العاشور. الجزائر.
مخلفي، مليكة؛ شريفي، علي. (2020). "إصلاحات الجيل الثاني- قراءة لمنهاج الرياضيات للتعليم المتوسط نموذجا محتواه ومقارباته". مجلّة متون: 12(1): 31-53.
مخلفي، مليكة؛ شريفي، علي. (2020). "واقع تقييم مناهج الجيل الثاني لمادة الرياضيات بالتعليم المتوسط من وجهة نظر أساتذة التعليم المتوسط-دراسة ميدانية في بعض متوسطات ولاية سعيدة". دراسات نفسية وتربوية: 13(3): 292-308.
Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques: Didactique des mathématiques 1970-1990. La Pensée Sauvage, Grenoble.
Chevallard, Y. (1999). L’analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en didactique des mathématiques, 19 (2), 221-265.
Douady, R. (1992). Des Apports de la Didactique des Mathématiques a L’enseignement. Repères-IREM. N°6-Janvier 1992.
Soler, L. (2019). Introduction à l'épistémologie-3e édition. Éditions Ellipses.
Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. RDM, 10/2, 133-170.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ATRAS JOURNAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licensing Framework
ATRAS utilizes the Creative Commons Attribution-NoCommercial 4.0 International License, which permits others to remix, tweak, and build upon the work non-commercially, as long as the original work is properly cited. All the journal’s content is under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4-0).
Importantly, the intellectual property rights of the submitted papers remain with the contributors. ATRAS, published by Saida University, Dr Moulay Tahar, Algeria, does not collaborate with any private publishing companies to promote its publications. This policy is in place to prevent deceptive publishing practices. Furthermore, ATRAS strictly prohibits the commercial use or marketing of its published material.
Authors retain the right to reproduce and distribute their articles in any format, without prior authorization, with the proper acknowledgement of the first publication.
Authors are encouraged to self-archive their articles online (in institutional repositories, personal websites, etc.). Any such posting must include an appropriate citation and a link to the journal’s website.
Copyright Holder
Researchers who publish their manuscripts in ATRAS agree to the following:
Copyright and Licensing:
Author (s) retain unrestricted copyrights and publishing rights of their works, which are made available under the Creative Commons Attribution-NonCommercial CC BY-NC 4.0 (CC BY-NC 4.0), permitting others to:
SHARE: Copy and redistribute the materials in any format and medium.
ADAPT: Remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as he follows the license terms, which are:
ATTRIBUTION: Proper credit must be given, with a link to the license, and any modifications noted. This should not imply endorsement by the licensor.
NONCOMMERCIAL: The material cannot be used for commercial purposes.
Additional Agreements: Researchers can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published versions of the work (e.g., post it in an institutional repository or publish it in a book) with acknowledgement of its initial publication in ATRAS.
Online Sharing: Authors are permitted and encouraged to share their works online (e.g., in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, promoting productive exchanges and increasing citations.