Social Media Language: From Transforming Connotations to Creating Vocabulary An ethnographic study on a sample of Facebook groups
DOI:
https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no02.46Keywords:
Communication, Facebook, language, linguistic features, social mediaAbstract
This study aims to identify the features of communication language on social media (using Facebook as a case study), document newly emerging vocabulary and expressive formulas in this digital communication space, analyze their meanings according to users, and examine their relationship to social contexts and frequency of emergence. Focusing on Algerian social media users (Facebook), the research employed digital ethnography through platform access, participatory observation, and analysis of the linguistic patterns used by Algerian Facebook communities. Facebook served as the primary research sample.
References
Benabid, F. (2013). Etude sociologique du parler des jeunes: cas du langage SMS des etudient de departemet de francais centre universitaire de Bordj Bou Arreridj. Mémoire de magistere. departement des lettres et langues étrangéres.
Danah, M., & Boyd, N. B. (2008). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. ournal of computer-mediated communication. International communication association.
Dictionnaire encyclopédique des sciences de l'information et de la communication . (s.d.). paris: Edition ELLIPS.
Digital-2024-algeria. (2024, 02 23). datareportal.com/reports/digital-2024-algeria. Consulté le 11 24, 2024, sur datareportal: https://datareportal.com/reports/digital-2024-algeria
Keeley-Browne, E. (2011). Handbook of Research on Transformative Online Education and Liberation: Models for Social Equality. https://www.igi-global.com/chapter/cyber-ethnography-emerging-research-approach/48878
Mouloud, L. A. (2011). Preativité langagiere et contact de langues: le cas du language SMS chez les jeunes tizi ouzéens. Mémoire de magistere . Departement de Francais, Université Tizi Ouzou .
Trabelsi, S. (2013). L'impact du langage informatisé sur les jeunes algeriens: cas SMS et chat . Mémoire de Master academique . université de Ouargla.
بن مرسلي, أحمد. (2005). مناهج البحث العلمي في علوم الإعلام والاتصال. الجزائر: ديوان المطبوعات الجامعية.
تمام, حسان. (2010). مناهج البحث في اللغة. القاهرة: مكتبة الأنجلو مصرية.
جرار, ليلى,أحمد . (2012). الفيسبوك والشباب العربي . عمان : مكتبة الفلاح .
حجاب, منير, محمد . (2003). الموسوعة الإعلامية . القاهرة : دار الفجر.
حجازي, محمود,فهمي. (1977). مدخل إلى علم اللغة . القاهرة : دار قباء .
حساني,أحمد . (2013).مباحث في اللسانيات . دبي : كلية الدراسات الاسلامية والعربية، سلسلة الكتاب الجامعي 2.
درويش, علي, محمد . (2005). ازمة اللغة العربية و الترجمة و الهوية في عصر الانترنت و الفضائيات و الاعلام الموجه. استرالي: شركة رايسكوب.
زكي, وليد, رشاد. (2012). نظرية الشبكات الاجتماعية من الايديولوجيا إلى الميثودولوجيا . القاهرة : المركز العربي لأبحاث الفضاء الإلكتروني .
عبد التواب, رمضان. (1997). المدخل إلى علم اللغة ومناهج البحث اللغوي. القاهرة: مكتبة الخانجي.
عبد العزيز,محمد,حسن. (1990). سوسير رائد علم اللغة الحديث. القاهرة: دار الفكر العربي.
عقيل, حسن,عقيل. (1999). فلسفة مناهج البحث العلمي . القاهرة : مكتبة مدبولي .
علي,محمد,يونس. (2004). مدخل إلى علم اللسانيات . بيروت: دار الكتاب الجديدة المتحدثة.
غلفان,مصطفى. (2013). اللسانيات البنيوية منهجيات واتجاهات. بيروت: دار الكتاب الجديد المتحدة.
مسعد, محي, محمد. (2000). كيفية كتابة الأبحاث وإعداد المحاضرات. المكتب العربي الحديث .
مسعودي, محمد,عبد الغني. الخضري, أحمد,محسن. (1992). الأسس العلمية لكتابة رسائل الماجيستير والدكتوراه. مصر: المكتبة الأنجلو المصرية.
ناصف, مصطفى. (1995). اللغة والتفسير والتواصل . الكويت: دار المعرفة .
يوسف, أحمد . (2005). السيميائيات والتواصل. مجلة علامات(24).

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ATRAS JOURNAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licensing Framework
ATRAS utilizes the Creative Commons Attribution-NoCommercial 4.0 International License, which permits others to remix, tweak, and build upon the work non-commercially, as long as the original work is properly cited. All the journal’s content is under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4-0).
Importantly, the intellectual property rights of the submitted papers remain with the contributors. ATRAS, published by Saida University, Dr Moulay Tahar, Algeria, does not collaborate with any private publishing companies to promote its publications. This policy is in place to prevent deceptive publishing practices. Furthermore, ATRAS strictly prohibits the commercial use or marketing of its published material.
Authors retain the right to reproduce and distribute their articles in any format, without prior authorization, with the proper acknowledgement of the first publication.
Authors are encouraged to self-archive their articles online (in institutional repositories, personal websites, etc.). Any such posting must include an appropriate citation and a link to the journal’s website.
Copyright Holder
Researchers who publish their manuscripts in ATRAS agree to the following:
Copyright and Licensing:
Author (s) retain unrestricted copyrights and publishing rights of their works, which are made available under the Creative Commons Attribution-NonCommercial CC BY-NC 4.0 (CC BY-NC 4.0), permitting others to:
SHARE: Copy and redistribute the materials in any format and medium.
ADAPT: Remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as he follows the license terms, which are:
ATTRIBUTION: Proper credit must be given, with a link to the license, and any modifications noted. This should not imply endorsement by the licensor.
NONCOMMERCIAL: The material cannot be used for commercial purposes.
Additional Agreements: Researchers can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published versions of the work (e.g., post it in an institutional repository or publish it in a book) with acknowledgement of its initial publication in ATRAS.
Online Sharing: Authors are permitted and encouraged to share their works online (e.g., in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, promoting productive exchanges and increasing citations.