Algerian Female Contemporary Modern Novel between Regression and Openness: )CUT( by) Insaf Goumri( as s Choice
DOI:
https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no02.37Keywords:
Algerian novel, Cut, Insaf Goumri, introspection, opennessAbstract
This research paper explores the dual manifestations of introspection and openness to the other in contemporary Algerian fiction, with a focus on Cut by Insaf Goumri. The study aims to trace the shifting narrative tendencies between self-withdrawal and openness, as articulated in two analytical sections that reflect the author’s literary experience. The novel skillfully blends intellectual depth, emotional sensitivity, and authenticity in depicting the narrating self, using diverse narrative spaces to illuminate key aspects of both inward reflection and outward engagement with the novel’s characters. Goumri’s strategic use of Algerian dialect in several instances enriches the text with cultural resonance and emotional nuance, effectively bridging the narrative and the reader’s experience. This paper raises the following questions: How are introspection and openness represented in this novel? And in what ways do these narrative features manifest throughout the text?
References
*القرآن الكريم برواية ورش عن نافع.
آمنة بلعلي. (2006). المتخيل في الرواية الجزائرية بين المتخيل إلى المختلف. الجزائر: دار الأمل.
آمنة يوسف. (د.ت). تقنيات السرد في النظرية والتطبيق. بيروت: المؤسسة العربية للدراسات والنشر.
أبو الطيب المتنبي. (1965). الديوان، شرح الواحدي. بغداد: مطبعة المثنى.
أبو محمد عبد الله بن مسلم بن قتيبة الدينوري. (1397). غريب الحديث. بغداد: مطبعة العاني.
إبراهيم خليل. (2010). بنية النص الروائي( دراسة). بيروت: الدار العربية للعلوم ناشرون.
إنصاف قومري. (2019). رواية كات: النداء الأخير للمسافرين المتوجهين إلى بلد النسيان. الجزائر: دار المثقف للنشر والتوزيع.
البيان. (14 أغسطس، 2013). البيان. https://www.albayan.ae/editors-choice/asfar/2013-08-14-1.1941415
الصادق قيسومة. (1994). طرائق تحليل القصة. سورية: دار الجنوب للنشر والتوزيع.
جبل، محمد حسن حسن. (2010). المعجم الاشتقاقي المؤصل لألفاظ القرآن الكريم. القاهرة: مكتبة الآداب.
جمال شحيد. (2011). الذاكرة في الرواية العربية المعاصرة. الأردن: دار الفارس للنشر والتوزيع.
حسن بحراوي. (1990). بنية الشكل الروائي. بيروت: المركز الثقافي العربي.
حسين، حني. (2019). رحلة النجاح. جريدة الاتحاد، 23 يونيو، 07.
خولة طالب الإبراهيمي. (2007). الجزائريون والمسألة اللغوية. الجزائر: دار المحكمة.
رشيد بوجدرة. (2002). حوار مع رشيد بوجدرة. مجلة الاختلاف، 28.
شادي ناصيف. (2009). فضائح الفايسبوك. القاهرة: دار الكتاب العربي.
شكري عزيز الماضي. (2008). أنماط الرواية الجديدة. الكويت: عالم المعرفة.
سميرة مرزوقي، و شاكر جميل. (1985). مدخل إلى نظرية القصة. تونس: ديوان المطبوعات الجامعية - الدار التونسية.
طلال عبد الكريم العرب. 6 سبتمبر، 2023). الجريدة. https://www.aljarida.com/article/36776
عبد الحليم عباس. (2013). فضاءات نسوية: ممارسات في الأدب والنقد. سورية: دار وائل للنشر.
عبد الحميد هيمة(د.ت). علامات في الإبداع الجزائري: دراسات نقدية. سطيف: رابطة أهل القلم.
عبد العالي بوطيب. (1999). مستويات النص الروائي، مقاربة نصية نظرية. دمشق: مطبعة الأمينة.
عبد المنعم حنيفي. (2000). معجم الشامل الفلسفي. القاهرة: مكتبة مدبولي.
عثمان بدر. (1986). بناء الشخصية في روايات نجيب محفوظ. بيروت: دار الحداثة للطباعة والنشر والتوزيع.
ماهر مهدي هلال. (2006). رؤى بلاغية في النقد والأسلوبية. دمشق: المكتب الجامعي الحديث.
محمد سيد حلاة، و رجاء عبد العاطي العشاوي. (2011). العلاقات الاجتماعية للشبان. القاهرة: دار المعرفة الجامعية للطبع والنشر.
محمد مرتضى الحسيني الزبيدي. (1994). تاج العروس من جواهر القاموس (تحقيق: عبد السلام محمد هارون). الكويت: الثراء العربي.
محمود عبد الرحيم غلاب. (2013). الانفتاح العقلي دليل على قوة الشخصية (حوار: مروة محمود إلياس). القاهرة: مجلة اليوم السابع.
ياسين النصير. (2010). الرواية والمكان: دراسة المكان الروائي. دمشق: دار نيتوى.
وليام العوطة. (2017). الرغبة السياسية في فلسفة جيل دولوز. لبنان: دار صادر.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ATRAS JOURNAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licensing Framework
ATRAS utilizes the Creative Commons Attribution-NoCommercial 4.0 International License, which permits others to remix, tweak, and build upon the work non-commercially, as long as the original work is properly cited. All the journal’s content is under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4-0).
Importantly, the intellectual property rights of the submitted papers remain with the contributors. ATRAS, published by Saida University, Dr Moulay Tahar, Algeria, does not collaborate with any private publishing companies to promote its publications. This policy is in place to prevent deceptive publishing practices. Furthermore, ATRAS strictly prohibits the commercial use or marketing of its published material.
Authors retain the right to reproduce and distribute their articles in any format, without prior authorization, with the proper acknowledgement of the first publication.
Authors are encouraged to self-archive their articles online (in institutional repositories, personal websites, etc.). Any such posting must include an appropriate citation and a link to the journal’s website.
Copyright Holder
Researchers who publish their manuscripts in ATRAS agree to the following:
Copyright and Licensing:
Author (s) retain unrestricted copyrights and publishing rights of their works, which are made available under the Creative Commons Attribution-NonCommercial CC BY-NC 4.0 (CC BY-NC 4.0), permitting others to:
SHARE: Copy and redistribute the materials in any format and medium.
ADAPT: Remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as he follows the license terms, which are:
ATTRIBUTION: Proper credit must be given, with a link to the license, and any modifications noted. This should not imply endorsement by the licensor.
NONCOMMERCIAL: The material cannot be used for commercial purposes.
Additional Agreements: Researchers can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published versions of the work (e.g., post it in an institutional repository or publish it in a book) with acknowledgement of its initial publication in ATRAS.
Online Sharing: Authors are permitted and encouraged to share their works online (e.g., in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, promoting productive exchanges and increasing citations.