نحو تعليم ابتدائي ذكي الذكاء الاصطناعي كمساعد بيداغوجي للأستاذ
DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.50Keywords:
ذكاء اصطناعي, تعليم ابتدائي, مساعد بيداغوجي, تصحيح آلي, تقييم أداءAbstract
تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بإمكانات الذكاء الاصطناعي كمساعد بيداغوجي وكيفية المساهمة في تخفيف المهام المتعلقة بتقييم أداء التلاميذ لدى أساتذة التعليم الابتدائي في الجزائر، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي لتبيان ذلك، حيث تم إجراء تجربة تطبيقية على عينة من قسم مكون من 13 تلميذاً في السنة الثالثة ابتدائي بمدرسة سعيدي الجموعي في ولاية أم البواقي، واستخدمت الدراسة أدوات الذكاء الاصطناعي المتمثلة في Claude Opus لتصحيح أوراق الفروض، وChatGPT Omni لتحليل وتقييم النتائج، وأظهرت النتائج المختلفة أن الذكاء الاصطناعي يمكنه تصحيح الأسئلة الموضوعية بدقة تصل إلى 100% عند استخدام الطريقة المناسبة، كما إنه قادر على توفير تحليلات مفصلة لأداء التلاميذ، ومع ذلك فقد واجهت الدراسة بعض التحديات التقنية، خاصة في القراءة المتعددة للملفات بصيغة pdf و word، وخلصت الدراسة في الأخير إلى أن الذكاء الاصطناعي يمكن أن يكون أداة فاعلة في تخفيف الأعباء البيداغوجية للأساتذة، مع ضرورة مراعاة حدوده التقنية الحالية والتي تتطلب مزيداً من البحث والتطوير في هذا المجال.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 ATRAS journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Licensing Framework
ATRAS utilizes the Creative Commons Attribution-NoCommercial 4.0 International License, which permits others to remix, tweak, and build upon the work non-commercially, as long as the original work is properly cited. All the journal’s content is under Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4-0).
Importantly, the intellectual property rights of the submitted papers remain with the contributors. ATRAS, published by Saida University, Dr Moulay Tahar, Algeria, does not collaborate with any private publishing companies to promote its publications. This policy is in place to prevent deceptive publishing practices. Furthermore, ATRAS strictly prohibits the commercial use or marketing of its published material.
Authors retain the right to reproduce and distribute their articles in any format, without prior authorization, with the proper acknowledgement of the first publication.
Authors are encouraged to self-archive their articles online (in institutional repositories, personal websites, etc.). Any such posting must include an appropriate citation and a link to the journal’s website.
Copyright Holder
Researchers who publish their manuscripts in ATRAS agree to the following:
Copyright and Licensing:
Author (s) retain unrestricted copyrights and publishing rights of their works, which are made available under the Creative Commons Attribution-NonCommercial CC BY-NC 4.0 (CC BY-NC 4.0), permitting others to:
SHARE: Copy and redistribute the materials in any format and medium.
ADAPT: Remix, transform, and build upon the material.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as he follows the license terms, which are:
ATTRIBUTION: Proper credit must be given, with a link to the license, and any modifications noted. This should not imply endorsement by the licensor.
NONCOMMERCIAL: The material cannot be used for commercial purposes.
Additional Agreements: Researchers can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal’s published versions of the work (e.g., post it in an institutional repository or publish it in a book) with acknowledgement of its initial publication in ATRAS.
Online Sharing: Authors are permitted and encouraged to share their works online (e.g., in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, promoting productive exchanges and increasing citations.