The Role of Artificial Intelligence Applications to Improve the Educational Process in the Algerian University: A Sociological Study from Teachers’ Point of View

Authors

  • سوهيلة لغرس جامعة مصطفى اسطمبولي-معسكر Author

DOI:

https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no02.47

Keywords:

Artificial intelligence, Artificial intelligence Applications, quality, education, Teacher, University

Abstract

Artificial intelligence is one of the most important outcomes of the Fourth Industrial Revolution due to its multiple uses in various fields such as economy, technology, industry, and education. With the rapid development of artificial intelligence technology in recent years, its use in education has become increasingly apparent. In this context, the study aims to explore the role of artificial intelligence applications in developing the educational process in Algerian universities. To answer the research questions, a questionnaire was used and distributed to a sample of 120 professors from various Algerian universities. The study also adopted both the descriptive and interpretive approaches. The study led to several findings: artificial intelligence applications contribute to the development and improvement of the educational process (in terms of performance quality and product quality); they improve teachers’ performance through the use of AI applications, such as distance education (e.g., the Moodle platform); and they contribute to achieving quality university education.

References

إسماعيل عمار، هيفاء وسالم ماطوسي، هند، (2022)، "دور الذكاء الاصطناعي في تحسين جودة مخرجات التعلم المنصات الرقمية أنموذجا". https://www.jicollege.edu.sa

الباز، حسن والفرحاتي، سيد. ( 2007). المنتج التعليمي –المعايير وتحقيق الجودة. (ب.ط). دار الجامعة الجديدة. الإسكندرية.

البكري، أسماء. (2024). "دور المنصات العلمية الإلكترونية في تفعيل ثقافة البحث العلمي –دراسة تحليلية لمنصة إيفاد أنموذجا". https://asjp.cerist.dz/en/article/246991

البلقاسي، منال. (2016). الذكاء الاصطناعي. (ب.ط). دار التعليم الجامعي للطباعة والنشر والتوزيع. الأردن.

بونوار، حدة وبلخامسة، كريمة. (2022). "إستراتيجية التعليم عن بعد عبر المنصة الإلكترونية E-learning". https://asjp.cerist.dz/en/article/207347

حرحاد، كهينة. (2023). "التعليم عن بعد بتوظيف منصة مودل (Moodle) –دراسة ميدانية بالمدرسة العليا للعلوم التطبيقية بالجزائر ESSA" . https://asjp.cerist.dz/en/article/225814

خيري، نورة ودغمان، هالة. (2022). "منصة مودل للتعليم الإلكتروني ودورها في دعم التعليم الجامعي في أوساط الطلبة الجامعيين". https://asjp.cerist.dz/en/article/207645.

الشرقاوي، محمد. (2011). الذكاء الاصطناعي والشبكات العصبية. (ب.ط). إصدارات جامعة الإمام جعفر الصادق. بغداد. العراق.

عزوز، وهيبة، (2022). "الذكاء الاصطناعي نحو آفاق جديدة". مجلة جامعة وهران: 7 (1) : 56-65.

Deming, E. (2000). The new economic for industry ,government ,education ( 2nd ed.). Mit Press.

Edward, S. (2002). Total quality management in education. Third edition published. Kogan page limited. London,

Taylor, S., & Bogdan, R. (1997). Introduction to qualitative research methods. New York.

Downloads

Published

2025202520252025-0808-1313

Issue

Section

Articles

Similar Articles

11-20 of 27

You may also start an advanced similarity search for this article.