Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen emarefa Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university
created by mebarki merouane ATRAS journal

Title: Using Verbal Classroom Interaction Systems to Develop Oral Production Skills: The Case of Flanders System

ضياف زكرياء
مخبر التراث والدراسات اللسانية، جامعة الشاذلي بن جديد -الطارف (الجزائر)

داودي سهام
جامعة الشاذلي بن جديد -الطارف (الجزائر)

Abstract

This study aims to highlight the importance of the interactive relationship between the teacher and his learners and between the learners with each other. It sometimes requires making adjustments to the existing educational methods. This depends mainly on verbal interaction within the classroom. This study adopted the approach of describing and analyzing verbal classroom interactions. By focusing on direct inspection using (video) and utilizing Flanders’ system for measuring and analyzing verbal classroom interaction, without neglecting to compare the observed percentages with the standard percentages of the ideal teacher model to answer the problem: What is the effect of using systems for measuring verbal classroom interaction in developing the skill of Oral expression? The most prominent results reached are that teachers do not realize that the activities of the learning classroom are distributed according to specific ratios to provide a successful and fruitful classroom interactive atmosphere. The evidence for this is the wide difference between the overall ratios observed in the classroom and the agreed-upon standard ratios. This imbalance calls for attention to be addressed through teacher training practically in many fields.

Keywords:

Classroom interaction, didactics of language, Flander’s system, verbal classroom interaction, oral expression skills

How to Cite this Paper:

ضياف زكرياء، داودي سهام (2024) استثمار أنظمة قياس التفاعل الصفي اللفظي في تنمية مهارة التعبير الشفوي -نظام فلاندرز أنموذجا-. مجلة أطراس، 5 (2)، 409-425

References

السليتي فراس، (2008). استراتيجيات التعلم والتعليم النظرية والتطبيق، ط1. عالم الكتب الحديث، إربد-الأردن.
العامري محمد حسن أحمد، (2016). تحليل التفاعل اللفظي لطلبة قسم الدراسات الاجتماعية بمعهد إعداد وتدريب المعلمين أثناء الخدمة بحضرموت في ضوء نظام فلاندرز. مجلة الأندلس للعلوم الإنسانية والاجتماعية، 13 (11)، 127-101.
اللصاصمة محمد جرب، (2006). إدارة التعلّم الصفي، ط1. دار البركة للنشر والتوزيع عمان-الأردن.
اللقاني أحمد حسين و سليمان فارعة حسن محمد، (1985). التدريس الفعال. دار عالم الكتب، القاهرة-مصر.
تاعوينات علي، (2009). التواصل والتفاعل في الوسط المدرسي. المعهد الوطني لتكوين مستخدمي التربية، الجزائر.
جابر نصر الدين، (2004). واقع التفاعل الصفي داخل المدرسة الجزائرية. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، 1، 194-185.
خضير بلال خالد و هلال عماد إسماعيل، (2020). أنماط التفاعل الصفي الممارسة من قبل المعلمين والمعلمات وعلاقاتها بدافعية الطلبة نحو التعلم في المرحلة الابتدائية. مجلة الدراسات التربوية والعلمية، 2 (15)، 170-153.
شاطي منذر فاضل حسن و المعموري خضير جاسم راشد، (2017). تحليل التفاعل اللفظي في تعليم المواد النظرية والعملية في قسم التربية الفنية. مجلة كلية التربية الأساسية، 23 (97)، 491-532.
شنان فريدة وآخرون، ( د ت ). المعجم التربوي. ملحقة سعيدة الجهوية – المركز الوطني للوثائق التربوية – الجزائر.
علاوة سلطان، (2019). جودة التفاعل اللفظي الصفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي باستخدام طريقة ستة سيجما. مجلة العلوم النفسية والتربوية، 5 (3)، 138-159.
عونية محصر، (2017). التفاعل الصفي. مجلة متون، 10 (2) ، 158-153.
قطامي نايفة، (2004). مهارات التدريس الفعال، دار الفكر، عمان-الأدرن، ط1، 2004، ص213.
محمد ثاني سعيدة عمر، (2018). توظيف استراتيجية التفاعل الصفي (اللفظي) في تنمية مهارة الحديث لدى الناطقين بغير العربية. ورقة عمل مقدمة إلى المؤتمر الدولي السابع للغة العربية، المجلس الدولي للغة العربية، دبي- الإمارات المتحدة العربية.
محمد فارعة حسن، (1996). المعلم وإدارة الفصل ، ط1. مركز الكتاب للنشر، مصر.
مشطر حسين، (2021). دراسة التواصل البيداغوجي في تعليمية بعض المواد من خلال شبكة فلاندرز للتفاعل اللفظي الصفي. المجلة الدولية للاتصال الاجتماعي، 8  (1)1، 57-39.
هنودة علي و جابر نصر الدين، (2017). دور التفاعل الصفي في تحقيق الأهداف التربوية والتعليمية داخل المؤسسة الجزائرية. مجلة العلوم الإنسانية ، 17 (2)، 173-207.
وطفة علي أسعد و الشهاب علي جاسم، (2003). علم الاجتماع المدرسي، بنوية الظاهرة المدرسية ووظيفتها الاجتماعية، ط1. المؤسسة الجامعة للدرسات، بيروت – لبنان.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.