Satire and Enigma Discourse in the Contemporary Arabic Poetry: The Incomplete Descriptions by Ahmed Mater as a Case Study
السخرية وخطاب الألغاز في الشعر العربي المعاصر لافتة (أوصاف ناقصة) لـ (أحمد مطر) نموذجا
Samira Garoui
University of Abess Lagrour Khenchela, Algeria
Samia.garoui@univ-khenchela.dz
https://orcid.org/0000-0003-0312-1062
Abstract
Ahmed Matar, the poet, delves into the realm of contrast and diversity within the architectural framework of his poems, aptly termed )signs(. He adorns each poem with a refined artistic touch, crafting a unique artistic identity for each, while framing them within a satirical discourse. Recognizing the nuanced nature of every discourse, our study aims to explain the limits of the ideologization of his speech in the poem Incomplete Description and identify the mechanisms he used to ridicule the miserable Arab reality and the limits of argumentation and poeticism that framed it. Leveraging structural analysis methodologies, we unravel the intricacies of the satirical enigmatic discourse, elucidating the rhetorical finesse of the arguments employed and revealing the dialogical strategy that structured the sign. The findings of our study illuminate that the embrace of dark satire manifested through linguistic paradoxes and evasive manoeuvres, served as a responsive avenue to the poet’s emotional and psychological cadence, encapsulating the twists of his discontented sentiments amidst the burdensome Arab reality and the political theatre entrenched in deceit and hubris
Keywords: Arguments, Enigma Discourse, dialogical strategy, poetics, satire, sign
DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.41
How to Cite this Paper :
سميرة قروي .(2025) . السخرية وخطاب الألغاز في الشعر العربي المعاصر لافتة (أوصاف ناقصة) لـ (أحمد مطر) نموذجا. مجلة أطراس، 6(1)، 615-625
References:
إفرازن، عزي. العلوي، دليلا. (2020). ألغاز مجنونة 200 لغز مدهش في المنطق والتفكير المبدع. ط1. مطبعة الأنوار الذهبية. خريبكة.
الجاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر. (2003). البيان والتبيين. ج5. تحقيق عبد السلام هارون. مكتبة الخانجي. القاهرة.
الجوزيه، ابن القيم. (1981). الأمثال في القرآن الكريم. تحقيق سعيد محمد نمر الخطيب. دار المعرفة للطباعة والنشر. لبنان.
العزاوي، أبو بكر. (2009). اللغة والحجاج. ط2. الرحاب الحديثة للنشر والتوزيع. لبنان.
الفيروز، آبادي. (1996). القاموس المحيط. ط5. مؤسسة الرسالة. بيروت.
القارصي، محمد علي وآخرون. (2010). أهم نظريات الحجاج في التقاليد الغربية من أرسطو إلى اليوم. ط1. منشورات كلية منوبة. تونس.
الكاتب، إسحاق بن وهب. (2012). البرهان في وجوه البيان. تحقيق أحمد مطلوب وخديجة الحديثي. ط1. مكتبة الرشد. الرياض.
ابن منظور، أبو الفضل جمال الدين الأنصاري. لسان العرب. مج 15. دار المعارف. القاهرة.
جوامع، عقيلة. (2021). “تجليات السخرية وآليات اشتغالها في عنوان القصيدة العربية المعاصرة”، دفاتر البحوث العلمية (المركز الجامعي تيبازة): المجلد 9 (1): 769-789.
مايير، ميشيل. (2010). اللغة والمنطق والحجاج. حافظ إسماعيل، عليوي. الحجاج مفهومه ومجالاته، دراسات نظرية وتطبيقية في البلاغة الجديدة. الجزء الخامس. نصوص مترجمة. ط1. عالم الكتب الحديث. إربد
مطر، أحمد. (1996). ديوان لافتات7. ط1. لندن.
نجفيان، منيرة. (2021). “السخرية الثورية في الشعر العراقي المعاصر -شعر أحمد مطر نموذجا-“. مجلة آداب الكوفة (جامعة آزاد الإسلامية آبادان): 1 (39): 245-282.
سعيدي، محمد (1998). الأدب الشعبي بين النظرية والتطبيق. ط1. ديوان المطبوعات الجامعية. الجزائر.
شرف، عبد العزيز شرف. (1992). الأدب الفكاهي. ط1. الشركة المصرية العالمية للنشر لونجمان. القاهرة.
تمام، حسان. (1994). اللغة العربية معناها ومبناها. ط1. دار الثقافة. الدار البيضاء.
علوي، حافظ اسماعيلي. (2010). الحجاج مفهومه ومجالاته، دراسات نظرية وتطبيقية في البلاغة الجديدة. ج5. عالم الكتب الحديث. عمان.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.