Separation Anxiety and its relationship to addiction to e-games in primary school pupils
قلق الانفصال وعلاقته بالإدمان على الألعاب الالكترونية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية
Meryem Amrouche
meryem.amrouche@univ-bba.dz
0009-0003-3664-5564
Abdelhamid Maouche
abdelhamid.maouche@univ-bba.dz
University of Mohamed El Bachir El Ibrahimi Bordj Bou Arreridj, Algeria
0009-0006-3386-2151
Abstract
This study aims to reveal the correlation between separation anxiety and addiction to e-games in elementary pupils by following the correlative and analytical descriptive curriculum on a progressive sample. Thirty pupils undergoing their studies in the third and fourth years of primary school (2023/2024) in a deliberate manner those with high scores on the separation anxiety scale prepared by Saleh and Samiri (2009) and the addiction scale on electronic games (2017 Eyüp Yilmaz, et, al.) and for the analysis of the results (SPSS, V 26). The findings found a positive correlation between separation anxiety and addiction to electronic games. Separation anxiety contributes to predicting addiction to electronic games, as well as a high prevalence level of separation anxiety among pupils and a low level of addiction to electronic games. The study showed statistical differences in separation anxiety in favour of females and statistical differences in addiction to electronic games in favour of males.
Keywords: Addiction, electronic games, primary school pupils, separation anxiety
DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.43
How to Cite this Paper :
مريم عمروش، عبد الحميد معوش .(2025) . قلق الانفصال وعلاقته بالادمان على الألعاب الالكترونية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية . مجلة أطراس، 6(1)، 638-655
References:
الجزائري، حيدر كريم. (2021). علم النفس الالكتروني. ط1. مكتبة نور الحسن للطباعة والتنضيد. بغداد.
السلعوس، ميرفت مهدي عمر.(2021). “واقع إدمان الألعاب الالكترونية وعلاقته ببعض المشكلات الانفعالية والسلوكية لدى الطفولة المتأخرة في محافظة نابلس”، رسالة ماجستير في برنامج الإرشاد النفسي والتربوي، جامعة النجاح الوطنية، نابلس، فلسطين.
السيد، خلف أحمد مبارك وقاسم، امنة قاسم إسماعيل, (2022). “مدى انتشار اضطرابات القلق عينة من تلاميذ المرحلة الإعدادية ” دراسة مسحية فارقية””. مجلة شباب الباحثين: (11)، أبريل: 152-195.
العبودي، ستار والساعدي، نداء. (2008). “القلق لدى الاطفال من مستخدمي الألعاب الالكترونية:”. مجلة كلية الآداب: (84): 282 – 374.
الفارسي، إيمان بنت عايل بن راشد. (2018). “قلق الانفصال لدى أطفال الصف الأول الأساسي وعلاقته بالسّمات الشخصية لأمهاتهم في محافظة مسقط”، رسالة ماجستير في التربية تخصص الارشاد والتوجيه، كلية العلوم والآداب قسم التربية والدراسات الإنسانية .جامعة نزوى.
المعموري، ناجح حمزية خلخال والعبادي، عامر عبادي زامل. (2016)، “قلق الانفصال وعلاقته بالاتجاهات الوالدية لدى الأطفال المضطربين سلوكيا وأقرانهم العاديين”. مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية. جامعة بابل العراق: شباط (25): 241-245.
المهداوي، عدنان وعلي، انسام اياد. (2019). “الكشف عن مستوى إدمان أطفال الرياض على الألعاب الالكترونية في محافظة ديالي”. مجلة الفتح. الرياض: حزيران (78): 21-45 .
خالد، جيهان محمد شفيق عبد الغاني. (2023). ّ”الوحدة النفسيّة والخجل الاجتماعي كمتغيرات وسيطة في العالقة بين رهاب فقدان الهاتف الذكي ّ وكل من القلق التفاعلي والاكتئاب لدى عينة من المراهقين”. حولية كلية الآداب. مصر جامعة بني سويف :عدد خاص (2) فبراير:1-130 .
سليمان، شروق كاظم وحسين، نشوة ناصر. (2017). “قلق الانفصال وعلاقته بالذاكرة العاملة لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية”. مجلة كلية التربية للبنات. جامعة بغداد: 28(2): 722-741.
شكر، إيمان جمعة فهمي. (2019). “النوموفوبيا وعلاقته بقلق الانفصال عن الاسرة لدى المراهقات” دراسة سيكومترية- كلينيكية””. مجلة كلية التربية ببنها. مصر. جامعة بنها: (120) أكتوبر. ج(4): 535-590 .
صالح، عايدة شعبان والسميري، نجاح عواد. (2009). “قلق الانفصال وعلاقته بالثقة بالنفس لدى الأطفال المحرومين من الاب بمحافظة غزة”. https://www.researchgate.net/publication/329557799_qlq_alanfsal
عبد المعطي، حسن مصطفى, (2003). الاضطرابات النفسية في الطفولة والمراهقة: الاسباب- التشخيص-العلاج. مكتبة القاهرة للكتاب. القاهرة.
عبد الرسول، هند إبراهيم. (2013). اضطراب قلق الانفصال الأم- طفل. دار الجامعة الجديدة للنشر. الإسكندرية.
American Psychiatric Association. (1994). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorder (4th ed). (DSM- IV) Washington: DC, Author.
Bhatia, M. (2008). Cell Phone Dependence: A new diagnostic entity. Delhi Psychiatry Journal, 11 (2), 123-124.
Blackwell, D., Leaman C., Tramposch R., Osborne C., & Liss M. (2017). Extraversion, neuroticism, attachment style and fear of missing out as predictors of social media use and addiction. Pers Individ Dif, 116, 69-72.[doi: 10.1016/j.paid.2017.04.039]
Bojikoba, E. (2014). Assessing the Prevalence Of Gaming Computer Addiction at Youngers. Herald Mininskojo University, 3, 1-6.
Bowen, R.C., Offord, D.R. & Boyle, M.H. ( ( 1990.The prevalence of overanxious disorder and separation anxiety disorder: results from the Ontario Child Health Study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 29 )5 ), 8-753.
Czernetzki, I., & Weber, B. (2014). Internet- und Computerspielsucht bei Kindern und Jugendlichen -Eine neue Herausforderung für die ergotherapeutische Praxis?[Internet and computer game addiction in children and adolescents- a new challenge for occupational therapy practice?]. Ergoscience, 9 (3), 124-127.
De Pasquale, C., Chiappedi, M., Sciacca, F., Martinelli, V., & Hichy, Z. (2021). Online Videogames Use and Anxiety in Children during the COVID-19 Pandemic. Children, 8(3), 205. https://doi:10.3390/children8030205
Dubas, J. S., & Gerris, J. R. M. (2002). Longitudinal changes in the time parents spend in activities with their adolescent children as a function of child age, pubertal status and gender. Journal of Family Psychology, )16(, 415–427. doi:10.1037/0893-3200.16.4.415
Eichenberg, C., Schott, M., Decker, O., & Sindelar, B. (2017).Attachment style and internet addiction: an online survey. J Med Internet Res, 19(5), e170 [FREE Full text] [doi: 10.2196/jmir.6694] [Medline: 28526662]
El Ghandour, Walaa Hanem Hussein. (2019). Separation Anxiety among Primary School Children in Alexandria, (Unpublished Master’s Thesis). Alexandria University.High Institute of Public Health
Griffiths, M. (1999). Internet addiction: Factor or fiction? The Psychologist, )12(, 246 – 250.
Kwon , M., Kim , D., Cho , H., & Yang , S . (2013). The Smartphone addiction: Development and Validation of short version for Adolescents (SAS-SV). Plos one, 8 (12), e83558.
Lee, Y. (2006). Biological model and pharmacotherapy in internet addiction. Journal of the Korean Medical Association, 49 (3), 209 – 214.
Lewinsohn, P.M. et al. ( .( 1993 Adolescent psychopathology: I.Prevalence and incidence of depression and other DSM-III-R disorders in high school students. Journal of Abnormal Psychology, 102) 1(, 133-44.
Mundy, L. K., Canterford, L., Olds, T., Allen, N. B., & Patton, G. C. (2017). The Association Between Electronic Media and Emotional and Behavioral Problems in Late Childhood. Academic Pediatrics, 17(6), 620–624. DOI: 10.1016/j.acap.2016.12.014
Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). “İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağimlilik düzeylerinin incelenmesi [defining the levels of computer game addiction of the primary school students]. Journal Of World Of Turks (ZFWT), 4(3), 115-130. Retrieved from http://www.dieweltdertuerken.org/index.php/ZfWT/issue/view/17/showToc
Van Gordon, W., & Shonin E. (2016). Griffiths MD. Buddhist emptiness theory: implications for psychology. Psychology Relig Spiritual, 1-30. [doi: 10.1037/rel0000079]
Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. S., Wang, P. W., Chang, Y. H., & Ko, C. H. (2012). Social anxiety in online and real-life interaction and their associated factors. CyberPsychology Behavior & Social Networking, 15 (1), 7-12.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.