The Role of Electronic Scientific Platforms for Students in the Field of Sciences and Techniques of Physical Activities and Sports
Khalifa Azzali
University Echahid Cheikh Larbi Tebessi, Algeria
khalifa.azzali@univ-tebessa.dz
https://orcid.org/0009-0003-6151-8575
Abstract
This study aims to understand the role of electronic scientific platforms for students. The study adopted a descriptive-analytical methodology and included a sample of 50 first-year students from the Institute of Physical Education and Sports Sciences in Tebessa. To achieve the study’s objectives, an electronic questionnaire was prepared to assess students’ attitudes towards the effectiveness of the Moodle e-learning platform. After data collection, analysis was conducted using statistical methods such as frequencies, percentages, means, and standard deviations. The study found that students’ attitudes towards the e-learning platform were positive. The study recommends leveraging the various media and multiple options provided by these platforms to improve the quality of digital educational content delivered to students, aiming to enhance learning motivation and foster positive attitudes towards this mode of education
Keywords: Artificial intelligence, electronic platform, E-learning, electronic learning platform, field
DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.44
How to Cite this Paper :
خليفه عزالي .(2025) . دور المنصات العلمية الالكترونية لطلبة ميدان علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية. مجلة أطراس، 6(1)، 656-669
References:
الانصاري، رفيدة عدنان. (2021). “الاتجاه نحو استخدام المنصات التعليمية الالكترونية لدى طلبة جامعة طيبة”. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 5(7):33 -51.
بللعج، أسماء. (2024). “دور التكنولوجيا الرقمية والذكاء الإصطناعي في تحسين التعليم”. مجلة التطوير العلمي للدراسات والبحوث، 5(18):282-268.
بونوار، حادة. (2021). “طرق التعليم عن بعد عبر المنصة الالكترونيE-Learning”. الملتقى الوطني الافتراضي: طرائق التدريس في الجامعة بين ضرورات الرقمنة ومقتضيات تحقيق الجودة، كلية الحقوق والعلوم السياسية، جامعة 8 ماي 1945 قالمة،1-27.
رعاش، المبارك وأوباح، حاج. (2021). “استخدام المنصات الالكترونية في تطوير التعليم عن بعد منصة إيزيكلاس Easyclass أنموذجا”. مجلة دراسات في التنمية والمجتمع، 6(3):247-257.
سارة، محمود يوسف. (2020). “المنصات التعليمية المستخدمة في المكتبات المدرسية”. مجلة بحوث کلية الآداب. جامعة المنوفية، 31(123):1-31.
سليماني، عزالدين ومدبحي، سلمى. (2024). “اتجاهات طلبة جامعة سكيكدة نحو التعليم الالكتروني منصة موودل”. مجلة التنمية وإدارة الموارد البشرية بحوث ودراسات، 11(1):231-212.
صالحي، طارق. (2011).” التعليم الالكتروني واقع لابد منه”. مجلة الباحث في العلوم الانسانية والاجتماعية،3 (6):288-294.
عبد الله، موسى وأحمد، حبيب بلال. (2019). الذكاء الاصطناعي ثورة في تقنيات العصر. ط 1. المجموعة العربية للتدريب والنشر. القاهرة. مصر.
العردان، وافي بن متعب الدزري. (2020). “أثر توظيف المنصة الإلكترونية القائمة على استخدام موقع Easy Class لتنمية التفكير التأملي والانخراط في التعلم لدى طلبة كلية التربية بجامعة حائل”. مجلة كلية التربية جامعة المنصورة، 111(1):124- 170 .
عفيفة، حمزة. (2024). “التعليم الالكتروني وتأثيره على التحصيل الدراسي لطلبة الجامعات الجزائرية منصة المودل (Moodle) نموذجا “. مجلة دراسات، 12(2):484-469.
الفائز، عبد العزيز وعسيري، أحمد. (2024). “مساهمة منصات التعليم عن بعد في تحقيق أهداف العملية التعليمية”. مجلة كلية التربية، 40(2):68-39.
محسن، علي عطية. (2009). البحث العلمي في التربية مناهجه، أدواته، وسائله الاحصائية. ط 1. دار المناهج للنشر والتوزيع. الأردن.
هاشمي، رشيدة وملياني، عبد الوهاب. (2024). “الإطار المفاهيمي للذكاء الاصطناعي”. مجلة التراث، 14(2): 47-56.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.