Automated Processing for Teaching the Arabic Language between the Duality of Cognitive Perception and Artificial Intelligence
المعالجة الآليّة لتعليم اللّغة العربيّة بين ازدواجيّة التّصوّر العرفانيّ والذّكاء الاصطناعي.
Mouissi Mokhtar
University of Sidi Bel Abbes Djilali Liabes, Algeria
Mokhtar.mouissi@univ-sba.dz
0009-0002-3438-6274
Lardjani Asmaa Khadidja
University of Sidi Bel Abbes Djilali Liabes, Algeria
Lardjanikhadidja20@yahoo.com
0009-0004-7021-9398
Hachemi Mouffak
University of Saida, Dr. Moulay Tahar, Algeria
Mouffakhachemi707@gmail.com
0009-0004-9704-9157
Abstract
This article aims to clarify the aspects of teaching the Arabic language in a modern way. By benefits from cognitive linguistics as a mental approach that works on the mechanisms of perception and the creative role played by the human mind on one hand, and the applications of artificial intelligence on the other hand. This study deals with the new vision of the cognitive linguistic approach to language and the world’s openness to the field of artificial intelligence by investing in effectiveness- cognitive transformation and linking language to the human brain. The study benefited from the appropriate descriptive approach to display and analyze work data. Reaching results demonstrated that artificial intelligence gained an important position in the field of cognitive sciences; as it revealed human recognition of information technology and the exploitation of computer science in the service of humanity. Artificial intelligence science is also based on two pillars, which are computer software and the machine, as the program represents the human mind on one hand, and on the other hand, the machine with its tools represents the human body with its organs.
Keywords: Arabic language, Artificial intelligence, Automated processing, cognitive
DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.47
How to Cite this Paper :
مويسي مخطار، لرجاني أسماء خديجة، هاشمي موفق.(2025) . المعالجة الآليّة لتعليم اللّغة العربيّة بين ازدواجيّة التّصوّر العرفانيّ والذّكاء الاصطناعيّ. مجلة أطراس، 6(1)، 706-721
References:
إبرير، بشير (2007). تعليميّة النّصوص بين النّظريّة والتّطبيق. ط2. عالم الكتب الحديث.
بوعناني، مصطفى. ومنعم، سناء. (2015). اللّسانيّات الحاسوبيّة والتّرجمة الآليّة. ط1. عالم الكتب الحديثة.
بوكثير، حمزة. الذّكاء الصّناعيّ في تعليميّة مستويات اللّغة العربيّة. أعمال ملتقى التّكنولوجيا الجديدة ودورها في صناعة اللّغة العربيّة واستعمالها. منشورات المجلس الأعلى للّغة العربيّة.
تمّام، إسماعيل تمّام. (2000). آفاق جديدة في تطوير مناهج التّعليم. دط. دار الهدى للنّشر والتّوزيع.
حذيفة، مازن عبد المجيد. ومزهر، شعبان العاني. (2015). التّعليم الإلكترونيّ الّتفاعليّ. ط1. مركز الكتاب الأكاديميّ.
حسّاني، أحمد. دراسات في اللّسانيّات التّطبيقيّة -حقل تعليميّة اللّغات-. ط2. ديوان المطبوعات الجامعيّة.
خليل، محمود مصطفى. إسناد الأفعال إلى الضّمائر في ضوء اللّسانيّات الحاسوبيّة.
الزّبيديّ، مُرتضى الحسنيّ محمد. (2011). تاج العروس من جواهر القاموس. ط1. دار الأبحاث. تلمسان. الجزائر.
الزّنّاد، الأزهر. (2010). نظريات لسانيّة عرفنيّة. ط1. دار العربيّة للعلوم ناشرون.
السّالمي، علاء عبد الرّزّاق.(1999). نُظُمُ المعلومات والذّكاء الاصطناعيّ. ط1. دار المناهج للنشر والتّوزيع.
طعمة، عبد الرّحمان. (2017). “المقاربة العرفانيّة للقراءة النّصيّة”. دراسة في مرتكزات الإدراك الذّهنيّ للّغة. مجلّة دراسات بيداغوجيّة، دار أبي قراق للطّباعة والّنشر، العدد الأوّل.
العناتي، وليد (2007). دليل الباحث إلى اللّسانيّات الحاسوبيّة. ط1. دار جرير. الأردن.
كاظم، أحمد. (2012). الذّكاء الاصناعيّ. قسم هندسة البرمجيّات.
النّجّار، لطيفة إبراهيم. (2004). “آليّات التّصنيف اللّغويّ بين علم اللّغة المعرفيّ والنّحو العربيّ”. مجلّة جامعة الملك سعود: م.17
هنّي، خير الدّين. (2005). مقاربة التّدريس بالكفاءة. ط1.
Delafosse, R. )2007(. Automatique In Glossaire de linguistique computationnelle.http://pagesperso-orange.fr/idelafosse/glossaire/A.htm.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.