Aesthetic Sense among Children between 11 and 14 Years: Music Listening Tendencies for Middle School Pupils as a Case Study
الحس الجمالي لدى الأطفال ما بين (11 و14) سنة:
استقراء لنموذج من ميولات الاستماع الموسيقي لتلاميذ الطور المتوسط
Chichoune Nadjib
Ecole Normale Superieure Cheikh Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi Kouba, Algeria
nadjib.chichoune@g.ens-kouba.dz
0009-0009-7219-3896
Belkacem Chaima
Ecole Normale Superieure Cheikh Mohamed El-Bachir El-Ibrahimi Kouba, Algeria
chaima.belkacem@g.ens-kouba.dz
0009-0009-0729-1799
Abstract
The study addresses the issue of awakening the musical aesthetic sense among middle school pupils. The goal of this process is to enhance their sense of beauty, concentration, and mental performance, which results from the processes of receiving and enjoying lyrical and musical works; thus, the interest and desire to work. Musical awakening is an important educational process, which comes through the music education class in the intermediate stage, aiming to motivate pupils and develop their creative abilities and critical thinking. To cover the topic and achieve its objectives, the study required the use of a questionnaire to collect, describe and analyze data following the requirements of the descriptive analytical approach, and to evaluate the motivations and level of musical awakening among a sample of pupils composed of two groups: first-year intermediate pupils who had not studied music before, and fourth-year pupils from the same level, because they studied music in the previous years. At last, the differences are recorded and monitored with the two groups of the sample, allowing concrete suggestions aiming to activate the roles of this artistic course.
Keywords: Adolescence, aesthetic sense, children, inclinations, music listening
DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.48
How to Cite this Paper :
نجيب شيشون، شيماء بلقاسم .(2025) . الحس الجمالي لدى الأطفال ما بين (11 و14) سنة: استقراء لنموذج من ميولات الاستماع الموسيقي لتلاميذ الطور المتوسط . مجلة أطراس، 6(1)، 722-743
References:
إبراهيم، عبد الله. (2005). التلقي والسياقات الثقافية. منشورات الاختلاف. ط2. الجزائر.
إينيك، ناتالي. (2011). سوسيولوجيا الفن. حسين جواد قبيسي (ترجمة). المنظمة العربية للترجمة. لبنان.
بن قرماز، طاطة. (2021). “التجلّي الأسلوبيّ الجمالي للوظيفة الصوتية”. مجلة صوتيات العربية: العدد 1: النسخة الورقية: 77-100. عالم الكتب الحديث. إربد، الأردن. www.takc.org
بومنير، كمال. (2013). قضايا الجمالية من أصولها القديمة إلى دلالاتها المعاصرة. منتدى المعارف. بيروت. لبنان.
التريكي، رشيدة. (2009). الجماليات وسؤال المعنى. ابراهيم العميري (ترجمة وتقديم). الدار المتوسطية للنشر. تونس.
حمادي، حميد. (2011). “التجربة الفنية والفهم الجمالي”. في: تيودور أدورنو من النقد إلى الإستطيقا. كمال بومنير (إشراف وتقديم). منشورات الاختلاف: 133-140. الجزائر.
الخميسي، فتحي. (2020). في النقد الموسيقي. الهيئة المصرية العامة للكتاب. القاهرة.
زكريا، فؤاد. (1968). مع الموسيقى ذكريات ودراسات. مكتبة مصر:1991. القاهرة.
زيتون، منى مصطفى. (2018). “فاعلية برنامج قائم على التخيل الموجه في تنمية بعض مهارات التربية الموسيقية لدى طالبات المرحلة الثانوية”. مجلة علوم وفنون الموسيقى: 39: 1733-1773. كلية التربية الموسيقية. جامعة حلوان. مصر. https://jfma.journals.ekb.eg/article_142705.html
سارتو، ميشال دو. (1993). الثقافة بالجمع سياسات ثقافية جديدة .محمد شوقي الزين (ترجمة وتقديم). ابن النديم للنشر والتوزيع. 2022. وهران، الجزائر.
الشوان، عزيز. (2005). الموسيقى تعبير نغمي ومنطق. القراءة للجميع. سلسلة الفنون. الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة.
شيشون، نجيب. (2024أ). “أثر التنشئة الثقافية الوطنية في بناء الأمن الثقافي: تكوين الذائقة الجمالية السمعية للناشئة بالمدرسة الجزائرية نموذجا”. المجلة الجزائرية للأمن الإنساني: 9 (1): 534-557. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/239069
شيشون، نجيب. (2024ب). “الذائقة الفنية بين بيئات التلقّي السّويّ والفضاءات الإلكترونية: نموذج الأنساق الموسيقية”. مجلة دراسات وأبحاث: 16 (3): 611-624. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/244598
صبري، عائشة وآمال أحمد مختار صادق. (1997). طرق تعليم الموسيقى. مكتبة الأنجلو المصرية. القاهرة.
عبّاس، راوية عبد المنعم. (1998). الحس الجمالي وتاريخ الفن. دار النهضة العربية للطباعة والنشر. بيروت.
عبدي، زهور وسرادوني جقجقة ليليا. (2016). “الإيقاظ الموسيقي للأطفال ما بين (3-6) سنوات في الجزائر”، مذكرة تخرج غير منشورة لنيل شهادة الدراسات في الموسيقى. المعهد العالي للموسيقى محمد فوزي. الجزائر.
عطية، محسن محمد. (1997). التذوّق الفني: الأساليب- التقنيات- المذاهب. دار المعارف بمصر. القاهرة.
مشاري، علي نجم عبد الله. (2024). “أثر التربية الموسيقية في تعزيز وتنمية الذكاء الموسيقي لدى الأطفال”. مجلة نابو للبحوث والدراسات: 37 (47): 1082-1111.
مهيبل، عمر. (2007). من النسق إلى الذات. منشورات الاختلاف. الجزائر.
هوبزباوم، إريك. (2015). أزمنة متصدعة الثقافة والمجتمع في القرن العشرين. سهام عبد السلام (ترجمة). المركز العربي للأبحاث ودراسة السياسات. قطر-لبنان.
يوسف، نبيلة ميخائيل. (1999). العلاج بالموسيقى. مكتبة الانجلو المصرية. مصر.
Adorno, T. (1995). Théorie esthétique. trad., Marc Jimenez. Edit. Klincksckiek, Paris.
Bennoune, M. (2000). Education, Culture et Développement en Algérie: Bilan & Perspectives du système Educatif, Etude des modèles: Allemagne, Amérique, Japon. Marinoor. ENAG.
Meyer, L. B. (1959). Some Remarks on Value and Greatness in Music. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 4, 486-500. jstor.org/stable/428221.
Ponsard, A. P. (1909). La formation du sentiment esthétique chez les enfants. Alger. El-Borhane : 2007. Algérie.
Sadak, A. (2006). Researches and studies in the psychology of music and music education. The AngiloEgyptian bookshop. Cairo.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.