Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university

tiSome Sleep Disorders as Predictors of Internet Addiction among Middle School Studentstre

بعض اضطرابات النوم بوصفها منبئات بإدمان الأنترنيت لدى تلاميذ الطور المتوسط

Hamri Sara
University of Oran 2 Mohamed Ben Ahmed, Algeria
 sarahhamri@gmail.com
0009-0005-5834-6885

Abstract

The present study aimed to find out the relationship between internet addiction and sleep disorders among middle school students and identify whether there were statistically significant differences in the level of internet addiction due to gender variables. The study sample consisted of (384) male and female students, and a measure of internet addiction and sleep disorders was conducted. After analyzing the data using the statistical packages for the social sciences program (SPSS) version 20, the results revealed that there were no statistically significant differences in internet addiction due to gender. We have found a statistically significant in sleep disorders due to the level of internet addiction. The result indicated the contribution of sleep disorders in a function in predictable ways to internet addiction.

Keywords: Middle school, internet, internet addiction, sleep disorders, student

DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.50

How to Cite this Paper :

صارة حمري .(2025) . بعض اضطرابات النوم بوصفها منبئات بإدمان الأنترنيت لدى تلاميذ الطور المتوسط. مجلة أطراس، 6(1)،  760-777

References:

أبو حسونة، نشأت ميساء. (2023). “إدمان مواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته باضطرابات النوم لدى طلبة جامعة اليرموك”. المجلة الدولية للبحوث النفسية والتربوية: 2(4): 627-662.
بخيت، محمد السيد. (2017). “اضطرابات النوم والعوامل الخمسة الكبرى للشخصية كمنبئات بالاستهداف للإصابة بالوسواس القهري لدى طلاب المرحلة الثانوية”. مجلة البحث في التربية وعلم النفس-كلية التربية جامعة المنيا: 32(1):  208-255.
البراك، نداء فهد. (2010). “اتجاهات مرتادي مقاهي الأنترنيت في منطقة حائل نحو دوافع ومخاطر استخدام الأنترنيت”. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة مؤتة، الأردن.
الخواجه، عبد الفتاح محمد سعيد، والشبيبي، عيسى صالح أحمد. (2020).”إدمان الأنترنيت وعلاقته بالأرق لدى طلبة الصف العاشر بمحافظة شمال الشرقية في سلطنة عمان”. مجلة العلوم التربوية والنفسية: 4(29): 56-68.
الراشد، سعد بن عبد الله. (2014). “إدمان الأنترنيت لدى طلاب الجامعة في المملكة العربية السعودية دراسة اختبارية للاستبيان التشخيصي لـ “كيمبيرلي يونج”. مجلة جامعة الشارقة للعلوم الانسانية والاجتماعية: 11(1): ص1-30.
الرماحي، أمال محي الدين. (2021). “اضطرابات النوم وعلاقتها بالاستقرار النفسي لدى جرحى الحشد الشعبي في محافظة البصرة”. مجلة نسق: (30): 122-145.
صابر، سامية محمد، وعبد الرحمن، أحمد سماحة ألاء، وأبو سيف، عبد القادر محمد. (2019). “النزعة إلى الكمال وعلاقتها باضطرابات النوم لدى عينة من طلاب الجامعة المتفوقين”. مجلة كلية التربية ببنها: (120) ج1: 139-166.
صادق، سالم نوري، ونوري مروة سالم. (2013). “أثر الإرشاد بأسلوب قطع الأفكار في خفض اضطراب النوم لدى طالبات جامعة ديالي”. مجلة آداب الفراهيدي: (17): 227-259.
الطيار، فهد بن علي. (2016). “إدمان الأنترنيت وعلاقته بأساليب المعاملة الوالدية لدى عينة من طلاب جامعة الملك سعود”. المجلة الدولية التربوية المتخصصة: 5(3): 404-446.
العادلي، راهبة عباس. (2011). “استراتيجية تعليم ذوي القصور في الوظائف العقلية والنفسية من المراهقين المصابين باضطرابات النوم”. مجلة أبحاث الذكاء: (12): 206-293.
العبيدي، هيثم ضياء. (2012). “اضطرابات النوم وآثارها السلبية”. مجلة كلية التربية الأساسية: (74) ملحق: 243-286.
غالمي، عديلة. (2016). “الإدمان على الأنترنيت وعلاقته بسلوك النوم المرتبط بالصحة لدى الشباب – دراسة ميدانية لبعض رواد مقاهي الأنترنيت ومدمني الأنترنيت”. مجلة العلوم الانسانية-جامعة محمد خيضر بسكرة: (44): 99-112.
الغامدي، عبد الله بن أحمد. (2008). “تردد المراهقين على مقاهي الأنترنيت وعلاقته ببعض المشكلات النفسية لدى عينة من طلاب المرحلة الثانوية بمكة المكرمة”. رسالة ماجستير غير منشورة. جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
الفرح، عدنان. (2004). “الإدمان على الإنترنيت لدى مرتادي مقاهي الأنترنيت في الأردن”. مجلة العلوم التربوية والنفسية: 5(3): 180-212.
الفيل، خالد توفيق محمد، وأبوسالم، أحمد اسماعيل. (2018). “دراسة تأثير استخدام الشباب للأنترنيت ومواقع التواصل الاجتماعي”.  مجلة المنوفية للاقتصاد الزراعي والعلوم الاجتماعية: 3(6): 523-539. 
يعقوب، حيدر مزهر، وجعفر، زهرة موسى. (2014). “الإدمان على الأنترنيت لدى الفئات العمرية (13-17) و(19-22) سنة”. مجلة الآداب: (109): 641-680.

Gulsun, A., Gundogdu, G., & Arslan, N. (2019). Effect of Internet Addiction on Sleep Quality in University Students. Galician Medical Journal, 26(4), 1-8. doi:10.21802/gmj.2019.4.8.
Hammad, M. A.,  Alyami, M. H. F., & Awed, H. S. (2024). The association between internet addiction and sleep quality among medical students in Saudi Arabia. Annals of Medicine, 56(1), 1-10.  doi: 10.1080/07853890.2024.2307502
Kashfi,  S. M., Karami, H., Jafari, F., Daliri, M., Yazdankhah, M., Kamyab, A., & Jeihooni, A. K. (2023). Internet Addiction and Sleep Disorders among Medical Students. The Scientific Word Journal, (1), 1-8. doi.org/101155/2023/6685676
Kawabe, K., Horiuchi, F., Oka, Y., & Shu-ichi U. (2019) . Association between Sleep Habits and Problems and Internet Addiction in Adolescents. Psychiatry Investigation, 16(8), 581-587. doi: 10.3389/fnins.2019.00599
Mikiko, T., Osamu, I., Yuichiro, O., & Yoshitaka, K. (2020). Relationship between internet addiction and sleep disturbance in high school student: a cross-sectional study. BMC Pediatrics, ( 20), 379.
Pin-Hsuan, L., & Ya-Chen, L., Kai-Li, C., Pei-Lun, H., Shang-Yu, Y., & Ying-Lien, L. (2019). The Relationship Between Sleep Quality and Internet Addiction Among Female College Students. Frontier in Neuroscience, (13), 1-9.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.