The uses of Artificial Intelligence in the enhancement of the higher education experience: University of Monastir as a model.
إستخدامات الذكاء الإصطناعي في تحسين تجربة التعليم العالي: جامعة المنستير تموذجا
Chiheb Nasri
The Higher Institute of applied Studies in humanities of Mahdia, University of Monastir, Tunisia
chihebnasri86@yahoo.fr
Abstract
This study aims to show the importance of digitization in improving the quality of higher education in Tunisia and the algorithms of personal learning which has become a crucial need to upgrade new strategies and policies of learning. Indeed, the artifial pedagogical which help him within preparing the lesson in the shortest time possible and in an organized and coherent way, the other one is scientific, that means that the researcher can save time while gathering, managing and categorizing data, all he has to do is to restructure it following the needs of the topic of his research. In the context, the study is grounded on a descriptive analytical method that shows the outputs of the pioneering experience that the University of Monastir in Tunisia has had and led to train more than 350 higher education teachers which represents 30% of the number of teachers at the university, and 96 phd students specialized in sciences, humanics and literature. Besides, each training course holds six workshops and each candidate has to select two workshops in order to recognize more than 10 applications in each one. The experience has been spread in other universities such as university of gabes, University of Sousse and University of Tunis which leads to getting involved in new experiences to reform education and improve it to reach high international ranks
Keywords: Artificial intelligence, emotional inquiry, human relationships, identity, self, values
تهدف هذه الدراسة إلى بيان أهمية الرقمنة في تحسين جودة التعليم العالي في تونس وخوارزميات التعلم الشخصية التي أصبحت ضرورة ملحة لتطوير إستراتيجيات وسياسات تعليمية جديدة. فالذكاء الإصطناعي له فوائد متعددة تخدم مصلحة الباحث من ناحيتين: الناحية البيداغوجية التي تمكنه من إعداد الدرس في وقت قياسي بطريقة منظمة ومسترسلة ثم من الناحية العلمية حيث تمكنه من ربح الوقت في تجميع المعلومات وترتيبها وتبويبها وما عليه سوى إعادة صياغتها حسب ما يتطلبه موضوع بحثه. في هذا السياق، تقوم الدراسة على منهج وصفي تحليلي يكشف عن مخرجات التجربة الرائدة التي خاضتها جامعة المنستير بتونس في تكوين أكثر من 350 أستاذ تعليم عال وهو ما يمثل أكثر من 30% من العدد الجملي للأساتذة الراجعين إليها بالنظر و 96 طالب دكتورا في مختلف التخصصات العلمية والإنسانية والأدبية. وتتضمن كل دورة ستة ورشات تكوين وعلى كل مترشح إختيار ورشتين للتعرف على أكثر من 10 تطبيقات في كل ورشة. هذه التجربة وقع تعميمها لتشمل جامعات تونسية أخرى كجامعة قابس وجامعة سوسة وجامعة تونس، وهو ما يفضي إلى الخوض في تحديات إصلاحية جديدة تنهض بالتعليم وتجعله راقيا إلى مراتب عالمية محترمة.
الكلمات المفتاحية: رقمنة، ذكاء إصطناعي، تعليم عالي، تعلم.
DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.46
How to Cite this Paper :
شهاب النصري.(2024) . استخدامات الذكاء الإصطناعي في تحسين تجربة التعليم العالي: جامعة المنستير نموذجا. مجلة أطراس، 5(العدد الخاص الذكاء الاصطناعي و التعليم و التعليم عن بعد)، 720-731
References:
أرتون، كيت و بروبور، جونسون وينيك، (2022). علم الإجتماع الرقمي: منظورات نقدية. ترجمة: هاني خميس عبده، العدد 484. سلسلة عالم المعرفة.
أزهار، محمد غيلون وشانع، خالد علي، (2023). “مستوى وعي أعضاء هيئة التدريس بجامعة صنعاء بتوظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم واتجاهاتهم نحوها”. مجلة جامعة صنعاء للعلوم الانسانية، جامعة صنعاء، مجلد 5 عدد2، ص151 – ص179.
التميمي، مهند حميد وراضي، وسام فاضل،(2017). الإتصال ووسائله، الشخصية والجماهرية والتفاعلية، الطبعة الأولى،دار الكتاب الجامعي، العين.
الحمادي، فاطمة بنت عبد الله (2023). “إستخدام الذكاء الاصطناعي في التقييم الأكاديمي وتحليل الأداء في التعليم العالي”. مجلة الدراسات الجامعية للبحوث التربوية، جامعة الإمارات العربية المتحدة، مجلد 11 عدد 4، ص120-ص136.
الحيلة، محمد محمود (2000). التكنولوجيا التعليمية والمعلوماتية، طبعة 70. دار الكتاب الجامعي.
الشمري، عبد الله بن أحمد (2023). “التعليم العالي في عصر الذكاء الإصطناعي: نحو تحسين جودة التعليم وتخصيص التعلم”. مجلة التعليم الالكتروني والتعليم عن بعد، جامعة الملك سعود، مجلد 6 عدد2، ص50-ص68.
العتيبي، سعود بن محمد (2023). “تطبيقات الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي: الفرص والتحديات”. مجلة التعليم والتكنولوجيا الحديثة، جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، مجلد 5 عدد2، ص45-ص60.
لعرابي، نسرين وبن غبريط بوعلالة، رشيدة، (2020). “ممارسة الوساطة الثقافية الرقمية: البعد الوثائقي والتوثيقي للصورة في الصحافة المكتوبة”. مجلة ألف للغات والوسائط والمجتمعات، مجلد 7 عدد1، ص177 – ص189.
AlMalki, W. F. (2023). The role of artificial intelligence applications in enhancing educational strategies in higher education. Journal of Educational and Psychological Education,7(5), 93-107 https://doi.org/10.26389/AJSRP.K19092.
Davallon, J. (2003). La médiation : la communication en procés ? MEI. média et information, 19, 37-59.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.