Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen emarefa Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university

Artificial Intelligence as a Pedagogical Assistant for Teachers: Toward a Smarter Elementary Education
نحو تعليم ابتدائي ذكي_الذكاء الاصطناعي كمساعد بيداغوجي للأستاذ

لوصفان سلمى
  جامعة محمد لمين دباغين _سطيف 2، الجزائر
lousfane.selma@gmail.com
https://orcid.org/0009-0006-8085-6520
أمقران رضوان
 جامعة العربي بن مهيدي _أم البواقي، الجزائر
amokrane.radhwane@univ-oeb.dz
https://orcid.org/0000-0002-7119-3167

Abstract

The study aims to explore the use of Artificial intelligence as a helper for primary school teachers in grading and marking their students’ works. An experimental approach was employed to validate such claims. The research was conducted with a sample of thirteen third-year elementary students of Saidi Primary School, Oum El Bouaghi province. Through the use of powerful AI-driven tools such as Claude Opus for grading and marking exam papers, and ChatGPT Omni for evaluating and analyzing data. The results showed that substantive questions can be evaluated and marked with 100% accuracy when the correct method is used. Artificial intelligence also demonstrated the ability to provide detailed analyses of students’ performance. Despite its success in the tasks mentioned, some technical difficulties were encountered when recognizing PDF and Word format files. To conclude, this research has proven that Artificial Intelligence is an effective tool in alleviating the pedagogical challenges faced by teachers. However, the use of such tools requires further research and updating. Therefore, we must take into consideration the technical limitations of the software used.

Keywords: Artificial intelligence, elementary education, automated marking, pedagogical assistant, performance evaluation

تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بالإمكانات الحقيقية للذكاء الاصطناعي كمساعد بيداغوجي يمكنه المساهمة في تخفيف المهام المتعلقة بتصحيح وتقييم أداء التلاميذ لدى أساتذة التعليم الابتدائي في الجزائر، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي لتبيان ذلك، حيث تم إجراء تجربة تطبيقية على عينة من قسم مكون من 13 تلميذاً في السنة الثالثة ابتدائي بمدرسة سعيدي الجموعي في ولاية أم البواقي، واستخدمت الدراسة أدوات الذكاء الاصطناعي المتمثلة في Claude Opus لتصحيح أوراق الفروض، وChatGPT Omni لتحليل وتقييم النتائج، وأظهرت النتائج المختلفة أن الذكاء الاصطناعي يمكنه تصحيح الأسئلة الموضوعية بدقة تصل إلى 100% عند استخدام الطريقة المناسبة، كما أنه قادر على توفير تحليلات مفصلة لأداء التلاميذ، ومع ذلك فقد واجهت الدراسة بعض التحديات التقنية، خاصة في القراءة المتعددة للملفات بصيغة pdf و word، وخلصت الدراسة في الأخير إلى أن الذكاء الاصطناعي يمكن أن يكون أداة فعالة في تخفيف الأعباء البيداغوجية للأساتذة، مع ضرورة مراعاة حدوده التقنية الحالية والتي تتطلب مزيدا من البحث والتطوير في هذا المجال.

الكلمات المفتاحية:  ذكاء اصطناعي، تعليم ابتدائي، مساعد بيداغوجي، تصحيح آلي، تقييم أداء

DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.50

How to Cite this Paper :

لوصفان سلمى ، أمقران رضوان  .(2024) . نحو تعليم ابتدائي ذكي : الذكاء الاصطناعي كمساعد بيداغوجي للأستاذ. جامعة محمد بوضياف  المسيلة. مجلة أطراس، 5(العدد الخاص بالذكاء الاصطناعي و التعليم و التعليم عن بعد)،  780-798

References:

آل مسعود، ع. س. (2020). “تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تطوير العملية التعليمية”. المجلة الدولية للأبحاث التربوية، جامعة الإمارات العربية المتحدة، المجلد: 44، العدد: 3.
الجيلالي سالمي، وأسيا شريف. (2022). “واقع التعليم الابتدائي بالجزائر – ولاية المدية أنموذجا” -. Revue d’économie et de statistique appliquée، 141-156.
حابي، حليمة. (2021). “واقع التعليم في المدرسة الجزائرية الحديثة”. مجلة المجتمع والرياضة، 38-43.
الحاوري، عبد الله أحمد أحمد، والجمالي، عبد الله أحمد أحمد. (2021). “دور الذكاء الاصطناعي في التمكين الدراسي لطلبة المرحلة الأساسية بالجمهورية اليمنية: دراسة استطلاعية لآراء خبراء بجامعة صنعاء”. مجلة الدراسات الاجتماعية، 27(4)، 129-146.
الخضر، م. ز.، نصار، س. م.، & الشيخ، ه. م. (2021). الذكاء الاصطناعي في التعليم: الأسس والتطبيقات. دار الفكر العربي.
سالم، أ. م.، محمد، و. ي.، & الشيتي، إ. م. (2021). الذكاء الاصطناعي في التعليم العالي: النماذج والاستراتيجيات. عالم الكتب، القاهرة.
الصالح، ب. ع. (2019). مستقبل التعليم في ظل الثورة الصناعية الرابعة: الذكاء الاصطناعي نموذجاً. مركز البحوث والدراسات، وزارة التعليم، الرياض.
صيمود، ليندة، ودهامي، سهيلة. (2021). “الذكاء الاصطناعي تقنية رقمية تقود الى ابتكار تجربة تعليمية ناشئة في الجزائر -شركة إنكيديا أنموذجا-“. مجلة رقمنة للدراسات الإعلامية والاتصالية، 87-97.
الطلوحي، رعد جمال. (2023). أثر منصات الذكاء الاصطناعي على بيئة التعلم الإلكترونية في تدريس اللغة العربية لدى طلبة المرحلة الابتدائية. مجلة المناهج وطرق التدريس.
عثمان، م. ش.، خميس، م. ع.، & عزمي، ن. ج. (2020). تقنيات الذكاء الاصطناعي في خدمة التعليم والتعلم. دار السحاب للنشر والتوزيع، القاهرة.
الغامدي، إيمان عبد الله، الغامدي، سارة حسن، والفراني، لطيفة أحمد. (2023). “أثر استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تحسين الانتباه الانتقائي لدى طالبات صعوبات التعلم في المرحلة الابتدائية”. مجلة العلوم التربوية. الكعبي، ع. س. (2020). “استخدام الذكاء الاصطناعي في تقييم أداء الطلبة: تجارب عالمية”. مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس، المجلد: 18، العدد: 2.
المبارك، ر. ع. (2019). “الذكاء الاصطناعي ومستقبل التعليم: الفرص والتحديات”. مجلة كلية التربية، جامعة الملك سعود، المجلد: 31، العدد: 4

Suttrisno, S., & Yulia, N. M. (2024). Artificial Intelligence In Science Learning In Primary Schools. International Journal Of Humanities Education and Social Sciences (IJHES), 3, 45-56.
Xiao, C. (2023). Research Status and Prospect of Artificial Intelligence Education in Primary and Secondary School. Journal of Educational Technology Development and Exchange, 16(1), 23-35.
 Yuan, Y. (2023). An empirical study of the efficacy of AI chatbots for English as a foreign language learning in primary education. Interactive Learning Environments, 31(6), 1016-1032.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.