Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen emarefa Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university

Artificial Intelligence: Balancing Ethical Responsibility and Technical Inevitability in Research – A Field Study from
the Perspective of Algerian University Teaching Faculty
الذكاء الاصطناعي بين المسؤولية الأخلاقية للباحث والحتمية التقنية للبحث من وجهة نظر هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية – دراسة ميدانية –

وفاء لعريط
  جامعة 20 أوت 1955 (الجزائر)
w.larit@univ-skikda.dz
https://orcid.org/0000-0002-2931-1190
هالة دغمان
  جامعة 20 أوت 1955 (الجزائر)
h.doghmane@univ-skikda.dz

Abstract

The present study entitled “Artificial Intelligence: Balancing Ethical Responsibility and Technical Inevitability in Research – A Field Study from the Perspective of Algerian University Faculty” addresses the ethical concerns researchers may face due to the use of artificial intelligence (AI) techniques, amidst the growing necessity of this technology in scientific research. It explores the perspectives of faculty members from Algerian universities through a field study. Using a descriptive method and an electronic questionnaire, data was collected from a sample of 53 researchers across various universities in Algeria. The study seeks to answer this question: Can artificial intelligence be used ethically in scientific research, from the perspective of the faculty? The study concluded that there is a positive trend among the respondents regarding the possibility of using AI ethically in scientific research.

Keywords: Artificial Intelligence, Researcher Ethics, Teaching Faculty

تتناول هذه الدراسة الموسومة بـ الذكاء الاصطناعي بين المسؤولية الأخلاقية للباحث والحتمية التقنية للبحث من وجهة نظر هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية – دراسة ميدانية – البحث في مشكلة أخلاقيات الباحث التي قد تتأثر نتيجة استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي، في ظل حتمية اللجوء إلي هذه التقنية كضرورة فرضها هذا التطور على مجال البحث العلمي، وذلك من خلال البحث في وجهة نظر هيئة التدريس بالجامعة الجامعة الجزائرية، وفي سبيل ذلك ثم القيام بدراسة ميدانية بالاعتماد  على المنهج الوصفي و الاستبيان  الالكتروني كأداة لجمع البيانات من عينة مسحية بسيطة مكونة من 53 مبحوثا موزعين على مختلف جامعات الوطن ، وذلك بهدف الإجابة على التساؤل المركزي التالي: هل يمكن للباحث استخدام الذكاء الاصطناعي بطريقة أخلاقية في البحث العلمي من وجهة نظر هيئة التدريس؟ ولقد خلصت الدراسة إلى وجود اتجاه إيجابي من قبل أفراد العينة حول إمكانية استخدام الذكاء الاصطناعي بطريقة أخلاقية في البحث العلمي.

الكلمات المفتاحية: الذكاء الاصطناعي، أخلاقيات الباحث، الهيئة التدريسية.

DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.51

How to Cite this Paper :

وفاء لعريط، هالة دغمان،(2024) الذكاء الاصطناعي بين المسؤولية الأخلاقية للباحث والحتمية التقنية للبحث من وجهة نظر هيئة التدريس بالجامعة الجزائرية – دراسة ميدانية . مجلة أطراس، 5(العدد الخاص بالذكاء الاصطناعي و التعليم و التعليم عن بعد)، 799-816

References:

أحمد ماهر محمد الكبير أحمد، وياسين على حسين حجازي. (2023). “استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي –دراسة تحليلية-“. المجلة العربية الدولية لتكنولوجيا المعلومات والبيانات، 3(4)، 49-96.
إسماعيل خالذي علي علي المكاوي. (2023). “نحو ميثاق أخلاقي لاستخدام الذكاء الاصطناعي في البحث التربوي. المجلة التربوية”، جامعة سوهاج(110)، 392-442.
انجرس موريس. (2004). منهجية البحث العلمي في العلوم الإنسانية تدريبات عملية. ترجمة: يوسف صحرواري، دار القصبة للنشر، الجزائر.
جرجس جرجس مشال. (2005). معجم مصطلحات التربوية و التعليم، ط1، دار النهضة العربية، لبنان.
محمد علي الشرقاوي. (2012). الذكاء الاصطناعي والشبكات العصبية. جامعة الإمام صادق.
منعم الشوك. (2012). أخلاقيات البحث العلمي جامعة بابل.
موسى عبد الله بلال أحمد حبيب. (د.ت). الذكاء الاصطناعي بين النظرية والتطبيق. دار الجامعة للنشر والتوزيع، القاهرة.
هاجر سيرين زعابطة، وعمر سباغ. (2023). “استخدام أدوات الذكاء الاصطناعي في البحوث العلمية في ميدان العلوم الاجتماعية والإنسانية –المزايا والحدود” . مجلة العلوم الإنسانية، 34(3)، 146-163.
هبة توفيق عودة أبوعيادة. (2023). “معايير مقترحة لتوظيف الذكاء الاصطناعي في البحث العلمي”. مجلة جرش للبحوث وللدراسات، 24(1)، 369-383.
وسيلة سعود. (2023). “الذكاء الاصطناعي وتحديات الممارسة الأخلاقية”. مجلة نماء للاقتصاذ والتجارة، 7(2)، 1-13.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.