Employing Artificial Intelligence in Education : An Analytical Study of Article Published on the Algerian Scientific Journal Platform (ASJP)
الاتجاهات البحثية حول موضوع توظيف الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم: دراسة تحليلية لعينة من المقالات المنشورة على منصة ASJP الجزائرية
سهام بدبودي
جامعة باجي مختار-عنابة (الجزائر)
bedboudisihem@gmail.com
https://orcid.org/0009-0006-2716-0487
Abstract
This descriptive study seeks to monitor research trends on the topic of employing artificial intelligence in the field of education, by revealing the amount of attention that researchers have paid to this topic, the most important problems that they highlighted in the study, as well as the results and recommendations that emerged from this research. To achieve these goals, we deliberately analyzed the content of A sample of scientific articles published on the Algerian Platform for Scientific Journals (ASJP). At the end of the study, the study concluded with several results, the most important of which are: The recent research interest on this topic, as the articles addressed several different problematic topics, the most important of which is the employment of artificial intelligence in higher education institutions. The researchers emphasized in their recommendations the necessity of providing the necessary infrastructure, as well as qualifying and training professors for the success of adopting artificial intelligence in the educational process
Keywords: Artificial intelligence, analytical study, Algerian Scientific Journal Platform, education, published articles
تسعى هذه الدراسة الوصفية لرصد الاتجاهات البحثية حول موضوع توظيف الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم، بغية الكشف عن حجم الاهتمام الذي أولاه الباحثون بخصوص هذا الموضوع، وأهمّ الاشكاليات التي سلّطوا عليها الضوء بالدراسة وكذا النتائج والتوصيات التي انبثقت عن هذه البحوث، ولتحقيق هذه الأهداف عمدنا لتحليل مضمون عينة من المقالات العلمية التي نشرت على المنصة الجزائرية للمجلات العلمية ASJP . وقد خلصت الدراسة في نهايتها إلى جملة من النتائج أهمّها: حداثة الاهتمام البحثي بهذا الموضوع، حيث عالجت المقالات عدّة مواضيع مختلفة الإشكاليات أهمّها توظيف الذكاء الاصطناعي في مؤسسات التعليم العالي، وأكّد الباحثون في توصياتهم على ضرورة توفير البنية التحتية اللاّزمة وكذا تأهيل الأساتذة وتدريبهم لانجاح تبني الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية.
الكلمات المفتاحية: ذكاء اصطناعي، دراسة تحليلية، المنصة الجزائرية للمجلات العلمية، تعليم، المقالات المنشورة.
DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.52
How to Cite this Paper :
بدبودي، سهام. (2024). الاتجاهات البحثية حول توظيف الذكاء الاصطناعي في مجال التعليم: دراسة تحليلية لعينة من المقالات المنشورة على منصة ASJP الجزائرية، مجلة أطراس، 5(العدد الخاص الخاص بالذكاء الاصطناعي و التعليم عن بعد)، 817-829.
References:
تمار، يوسف.(2007). تحليل المحتوى للباحثين والطلبة الجامعيين. (ط1).الجزائر:طاكسيج كوم للدراسات والنشر والتوزيع.
درويش، محمود أحمد.(2018). مناهج البحث العلمي في العلوم الإنسانية. (ط1). مصر: مؤسسة الأمو العربية للنشر والتوزيع.
الصيفي، عاطف.(2009). المعلم واستراتيجيات التعليم الحديث. الأردن: دار أسامة للنشر والتوزيع.
عطية، محسن علي. (2013). المناهج الحديثة وطرائق التدريس. (ط1). الأردن: دار المناهج للنشر.
محاسنة. عمر موسى.(2011). أساسيات التعليم المهني: التعليم التكنولوجي. الأردن:دار عالم الثقافة.
Dodogovic, M. (2007). Artificial Intelligence and Second Language Learning: An Efficient Approach to Error Remediation. Language Awareness, 16 (2), 99-113.
Du Boulay, B. (2016). Artificial Intelligence as an Effective Classroom Assistant. IEEE Intelligent Systems, 31(6), 76-81.
Issa, H., Sun, T., & Vasarhelyi, M.A. (2016). Research Ideas for Artificial Intelligence in Auditing. Journal of Emerging Technologies in Accounting, 13 (2), 1-20.
Vazquez-Cano, E. (2021). Artificial intelligence and education: A pedagogical challenge for the 21st century. Education Process International Journal, 10 (3), 7-12.
Xue, y., &Wang, y. (2022). Artificial Intelligence for Education and Teaching. Wireless Communication and Mobile Computing, 22 (1), 1-10.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.