Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen emarefa Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university
created by mebarki merouane ATRAS journal

Title: Lot’s shrine in bani naim-hebron, the place to see the ruins of sodom: A “model” of identity
“مقام لوط في بني نعيم -الخليل مكان رؤية خرابسدوم: ” على الهوية ” أنموذجٌ “

جرادات إدريس محمد صقر
 – مدير مركز السنابل للدراسات والتراث الشعبي في سعير-الخليل-فلسطين

Abstract

The shrine of Sayyidna Lot – peace be upon him – is located in the center of the town of Bani Naim, which is located to the east of the city of Khalil Rahman, eight kilometers on the top of a hill overlooking the Dead Sea Valley.
He was named Maqam in relation to our master Lot, peace be upon him, and he is Ibn Haran-Haran. His uncle, our master Ibrahim, peace be upon him, was named so because his love has fallen in the heart of his uncle Abraham. BC, after traveling with his uncle Ibrahim in our country, Palestine, until he arrived in Egypt, he returned and settled in Palestine God assigned Lot to guide the Edomites, the inhabitants of the land of Sodom, who were known to have come from evil, unless they were preceded by all the nations, such as coming to the males, cutting off the road,and committing immoralities.

يقع مقام سيدنا لوط-عليه السالم-فيوسط بلدة بني نعيم التي تقع إلى الشرق من مدينة خليل الرحمن على بعد ثمانية كيلومترات على رأس تلة تشرف على غور البحر امليت. سمي امل قام نسبة إلى سيدنا لوط عليها لسالم وهو ابن حاران- هاران- ،عمه سيدنا إبراهيم عليه السالم سمي كذلك ألن حبه قد الطأي لصق بقلب عمه إبراهيم ،إذ آمن به واتبع دينه وهاجر بصحبته، من أرض العراق إلى الشام في حوالي 1900 ق.م وبعد ترحال مع عمه إبراهيم في بالدنا فلسطين حتى وصل مصر عاد واستقر في فلسطين، فكلف هللا لوطا بهداية الدومين سكان ارض سدوم الذين عرف عنهم أنهم أتوان المنكرات سبقوا إليه لدى كل الأمم كإتيان الذكور وقطع الطريق وارتكاب الفواحش، وارتبطت بالمقام قصص وحكايات ُ ما لم ي واساطير ومعتقدات شعبية مارسها بعض السكان ولكن مع التطور العلمي والوعي المجتمعي أخذت هذه القصص بالتلاش ي تدريجيا.

Keywords:

How to Cite this Paper:

جردات، ا. م. ص.(1202). “مقام لوط في بني نعيم -الخليل مكان رؤية خرابسدوم: ” على الهوية ” أنموذجٌ. مجلة أطراس، 2(1)، 93-50

References

1-.ينظر : نجاح أبو سارة. (8791). الزوايا والمقامات في خليل الرحمن “الحلقة الثانية، ص. ص 94-05.مقتبس.
2..ينظر:”خالد صوالحة، وسليمان مناصرة. (1202).  بني نعيم. التاريخ والطبيعة، منتدى الجامعيين-بني نعيم،. ص 27.
3.خالد صوالحة، وسليمان مناصرة. (1202). بني نعيم. التاريخ والطبيعة، منتدى الجامعيين-بني نعيم، ، ص 28.
4. خالد صوالحة، وسليمان مناصرة. (1202). بني نعيم.  التاريخ والطبيعة ، منتدى الجامعيين-بني نعيم، ، ص 28.
 5.مقتبس من ص 15-06 كما أوردته الباحثة نجاح أبو سارة، كتاب الزوايا والمقامات في خليل الرحمن.
6.ينظر :نجاح أبو سارة، الزوايا والمقامات في خليل الرحمن، ص 25.
7.ينظر:”نجاح أبو سارة. (8891). عمارة المآذن الإسلامية في فلسطين، مركز البحث العلمي –جامعة الخليل،، ص 12
 8..نجاح أبو سارة، الزوايا والمقامات في خليل الرحمن، ص52.
9-ينظر: أبو سارة، مرجع نفسه، ص ص. 55-65.
01. خالد صوالحة، وسليمان مناصرة.  (1202). بني نعيم. التاريخ والطبيعة ، منتدى الجامعيين-بني نعيم، ، ص 28.
11.لقاء المربي موسى أيوب مناصرة من بني نعيم -05 عاما، بتاريخ 20/6/3102م.
21-  لقاء المربي موسى أيوب مناصرة من بني نعيم -05 عاما، بتاريخ 20/6/3102م.
31. http://forums.mazika2day.com/t148763.html
41.http://www.manqol.com/topic/?t=43921
51-  . ejabat.google.com
61-  www.wata.cc
71.وحيد محمد زيدان. (0002).  مقامات الأولياء في منطقة رام الله، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس-أبو ديس، ص 04-24.
81- وحيد محمد زيدان. (0002).  مقامات الأولياء في منطقة رام الله، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة القدس-أبو ديس، ، ص 44.
91. لقاء المربي موسى أيوب مناصرة من بني نعيم -50 عاما، بتاريخ 20/6/3102.
02- داود عبد حسن المناصرة. (9002).  بني نعيم وذكرياتي فيها: من الطفولة إلى الكهولة،، ص ،9-11.
12. ينظر:” توفيق كنعان، مرجع سابق، ص 263-264، كما أشار في علاقة الشخصيات التوراتية أن منطقة بني نعيم هي مكان رؤيته لخراب سدوم. ينظر:” توفيق كنعان، مرجع سابق، ص303.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.