Défilement des Logos
INDEXED BY
DATABASE DGRST ASJP crossref AJOL SEARCH BASE Acadmic-BCDI MLA ISSN SSRN COPERNICUS ipindexing MIAR mirabel OpenAlex OUCI RAOD worldcat1 DataCite ISIDORE DRJI COSMOS OPENAIRE OSF ascidatabase ASI-INDEX EuroPub LIBRIS openedition J-Gate-Indexed scilit DLibraries EZB zdb-katalog emarefa MAKTABA UNIV-BIBLIOTHEEK IE-University Harvard-Library UBL-UNIVESITATS Website 1 scienceopen emarefa Archiving dataverse.harvard Registered Signed DORA Journal-Accounts GOOGLE-SCHOOLAR semanticscholar ACADAMIA ORCID NO CLASS CALENDA julib-extended asianindexing  FH-Aachen DTU-FINDIT SJSU-library  eth-swisscovery  mtmt kobvlogo  bib berlin california-university
created by mebarki merouane ATRAS journal

Title: Interactive Reading on Websites as a Manifestation of Digital Humanities: A Model abjjad  and raffy Websites

أحمد بن دحو
قسم علم المكتبات والتوثيق، جامعة وهران 1 أحمد بن بلة، الجزائر

Abstract

Reading has evolved from a simple, isolated interaction between the reader and the book into a dynamic and engaging activity. With the significant advancement of digital technologies permeating every domain, including the humanities, the notion of digital humanities has emerged. This evolution has introduced numerous new terms and concepts, such as interactive reading which immerses the reader in a collaborative environment, allowing the exchange of opinions and ideas about specific books and the formation of virtual reading communities on the internet. Various websites now facilitate this form of interactive reading, effectively transforming digital libraries into interactive spaces that alter both reading practices and reader behavior. Notable examples of such platforms include “Abjjad” and “Raffy”

Keywords:

interactive reading, digital humanities, “abjjad” website, “raffy” website

How to Cite this Paper:

بن دحو أحمد. (2024) القراءة التفاعلية على مواقع الويب كمظهر من مظاهر الانسانيات الرقمية: نموذج موقع “أبجد” وموقع “رفِّي”، مجلة أطراس،  5( 1)، 397-408

References

العربي بن حجار م. & الحمزة م. (2021). نمذجة الإنسانيات الرقمية في المكتبات والمؤسسات التوثيقية: من الخطط النظرية إلى الممارسات والتجسيد. مقاربات، 7(2)، 123-141. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/179200
قوميد ف. & عمرون م. (2021). القراءة الإلكترونية في الجزائر: دراسة لمجموعات القراءة عبر الفيسبوك. المجلة الجزائرية للمكتبات والمعلومات والأرشيف، 2(4)، 111-125.
موقع أبجد. (2024). Abjjad. https://www.abjjad.com
موقع رفي. (2024). .Raffy https://www.raffy.me
ياحي ز. & بوقاسم م. (2023). رحلة القراءة من الكتاب الورقي إلى الكتاب الإلكتروني، وتحولات التجربة الإبداعية التفاعلية من وجهة نظر الطلبة الجامعيين. الاكاديمية للدراسات الاجتماعية و الإنسانية، 15(2)، 283-295. https://www.asjp.cerist.dz/en/article/228084295.

Habók, A., Oo, T. Z., & Magyar, A. (2024). The effect of reading strategy use on online reading comprehension. Heliyon10(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24281
Liao, S., Yu, L., Kruger, J. L., & Reichle, E. D. (2024). Dynamic reading in a digital age: new insights on cognition. Trends in Cognitive Sciences28(1), 43-55. https://doi.org/10.1016/j.tics.2023.08.002
Mejías, J. A., Quesada-López, C., Martínez, A., & Carmiol, A. M. (2022). Design and Evaluation of a Mobile Application for Interactive Reading. In Perspectives and Trends in Education and Technology: Selected Papers from ICITED 2021 (pp. 461-472). Springer Singapore.
Mounier, P. (2018). Les humanités numériques: Une histoire critique. Éditions de la Maison des sciences de l’homme. https://doi.org/10.4000/books.editionsmsh.12006

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.