The Self and Human Values in the Light of the Spread of Artificial Intelligence from Erich Fromm’s Perspective
الذات والقيم الإنسانية في ظل انتشار الذكاء الاصطناعي من منظور: ايريك فروم
Nabil SAOU
Centre de recherche en langue et culture Amazighes ,Béjaia, Algeria
nabileprof@gmail.com
https://orcid.org/0009-0008-0120-8192
Assia AGOUNI
Université Mouhamed el seddik ben yahia, Jijel, Algeria
ia.agouni@hotmail.com
https://orcid.org/0009-0001-0461-7177
Abstract
Artificial intelligence presents numerous challenges in today’s age despite the various facilitations it offers humanity. Recent developments raise questions regarding the impact of this evolution on human nature and society, as it fundamentally alters how we define ourselves and our place in society. By shifting human identity to the sidelines and replacing it with machines and technology, artificial intelligence risks the loss of personal identity. This underscores the urgent need to address questions of values and emotions to prevent humans from losing their humanity and worth. The ethical and moral pitfalls of artificial intelligence require swift intervention to guide its development in a way that respects human values and dignity. Many philosophers have addressed this issue, including the German philosopher and sociologist Erich Fromm, who questioned the impact of technology on human and cultural relationships. He pondered whether technology could replace genuine human communication and social interaction and explored its effects on psychological and social aspects. These issues must be addressed to overcome the ethical pitfalls of artificial intelligence.
Keywords: Artificial intelligence, emotional inquiry, human relationships, identity, self, values
Keywords: Artificial intelligence, emotional inquiry, human relationships, identity, self, values
يطرح الذكاء الاصطناعي في العصر الراهن العديد من التحديات رغم التسهيلات المتعددة التي يقدمها للبشرية، غير أن التطورات التي يشهدها مؤخرا تطرح أسئلة تتعلق بتأثير هذا التطور على الطبيعة البشرية، والمجتمع، ذلك، أنه يطرح تحولات جذرية في طريقة تعريفنا للذات، وتحديد مكانتنا في المجتمع. لأنه يزيح الذات الإنسانية للهامش، وينصب محلها الآلات والتكنولوجيا، مما يؤدي إلى فقدان الهوية الشخصية، وهذا ما يجعل سؤال القيم والعاطفة ضرورة ملحة، وجب تداركها حتى لا يفقد الإنسان إنسانيته، وقيمته. ومثل هذه الإحراجات المترتبة عن استخدام الذكاء الاصطناعي تتطلب تدخلا مستعجلا من أجل ترشيدها بعد أن تبين أن تقويضها ليس حلا مناسبا بالنظر لما لها من ايجابيات، في مقابل السقطات الأخلاقية والقيمية، وأن نسعى لتطوير تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي بطريقة تضمن احترام القيم، والكرامة الإنسانية. ولقد عالج العديد من الفلاسفة هذه الإشكالية ومن بينهم الفيلسوف وعالم الاجتماع الالماني «ايريك فروم” (Erich Fromm) الذي تساءل حول تأثير التكنولوجيا على العلاقات الإنسانية والثقافية، وعما إذا كان من المكن للتكنولوجيا أن تحل محل الاتصال الإنساني الحقيقي والتفاعل الاجتماعي، كما تساءل عن تأثيرها على النواحي النفسية والاجتماعية، وهو ما ينبغي معالجته لتجاوز مزالق الذكاء الاصطناعي من الناحية القيمية.
الكلمات المفتاحية: الذات، الهوية، الذكاء الاصطناعي، القيم، العلاقات الإنسانية، السؤال العاطفة.
DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.45
How to Cite this Paper :
نبيل سعو، آسيا عقوني .(2024) . الذات والقيم الإنسانية في ظل انتشار الذكاء الاصطناعي من منظور: ايريك فروم . مجلة أطراس، 5(العدد الخاص بالذكاء الاصطناعي و التعليم و التعليم عن بعد)، 707-719
References:
أرسطو (2009). .السياسة. منشورات الجمل. بيروت.
افلاطون. (2010). الجمهورية. دار الكتاب العربي للنشر والتوزيع.
أمارتيا ،صن. )2008(. الهوية والعنف : وهم المصير. المجلس الوطني للثقافة والفنون. الكويت.
الان، باديو. )2021 ( .ميتافيزيقا السعادة الحقيقية .دار سبعة للنشر و التوزيع. السعودية.
ايلوز ، إيفا.( 2021). حميميات باردة: تشكيل الرأسمالية العاطفية. ط1 . دار سبعة للنشر والتوزيع. السعودية.
باومان، ز.( 2016) .الحبّ السائل: عن هشاشة الروابط الإنسانيّة. ط1.الشبكة العربية للأبحاث والنشر, بيروت.
بونيه، أ .(1993). الذكاء الاصطناعي: واقعه و مستقبله . المجلس الوطني للثقافة والفنون. الكويت.
جان، بودريار . (1995). المجتمع الاستهلاكي: دراسة في أساطير النظام الاستهلاكي وتراكيبه. دار الفكر. لبنان.
ديفيد، ب ز . (2018). المراقبة السائلة .الشبكة العربية للأبحاث والنشر. بيروت، لبنان.
راسل، س.( 2017) .هل الذكاء الاصطناعي متوافق مع البشر .مؤسسة الهنداوي. المملكة المتحدة.
الرزاق، ع ع .( 1999) . نظم المعلومات والذكاء الاصطناعي. دار المناهج للنشر والتوزيع. الاردن.
سيرو، ل. ج.( 2012). شاشة العالم: ثقافة وسائل الإعلام والسينما في عصر الحداثة الفائقة. ط1. المركز القومي للترجمة. القاهرة. مصر.
فروم، إ . (2006). تشريح التدميرية البشرية. ج1 .منشورات وزارة الثقافة. سوريا.
فروم، ا .( 2011). جوهر الانسان. ط 1. دار الحوار للنشر والتوزيع. سوريا.
فروم، ا .(2010)، ثورة الامل. امكتبة دار الكلمة. لقاهرة.
فروم، ا. (2006). المجتمع السوي. ج1 منظمة احمد عيدكي. سوريا.
قيس ،هادي أحمد.( 1980). الانسان المعاصر عند هابرت ماركيوز. المؤسسة العربية للنشر والتوزيع. بيروت.
مارتن ،هايدجر.( 2005). الفلسفة الهوية و الذات. منشورات الاحتلاف . الجزائر.
موران، ا. (2019) .السبيل لاجل مستقبل التربية . منشورات الجمل. بيروت.
ميكشيللي، أ . (1993) . الهوية. دار الوسيم للخدمات والطباعة. دمشق.
Baudrillard, J. (2001). D’un fragment l’autre : entretiens avec françois l’yvonnet. éditions albin michel. Paris.
Butler, J. (2019). Trouble dans le genre : le feminiseme et la subvesion de l’identité .la découverte. Paris.
Iteanu, O. (2008). L’identité numerique en question. Eyrolles. Paris.
Marquis, O. P. (2014). Panorama de l’intéligence artificielle ses basesmethodologiques ses devellopements. v1. Cépadués .France.
Ogien, R. (2007). L’éthique aujourd’hui : maximalistes et minimalistes. édition Gallimard. Paris.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.