A Critical Approach to Literary Texts in the Light of Artificial Intelligence: Competition between Critics and Machines
المقاربة النَّقدية للنّصوص الأدبية وفق المناهج النّقدية المعاصرة في ظل الذكاء الاصطناعي -تنافسٌ بين النّقاد والآلات-
فاطمة عسول
جامعة الشهيد حمه لخضر الوادي (الجزائر)
l-fatma@univ-eloued.dz
Abstract
We seek through this study to present how to employ artificial intelligence techniques in the educational field, by using one of its applications in generating texts and creating high-quality content or research papers through the various features it provides in service to the text and humans. From here, the machine has become a successor to the human mind. This robot did not stop at the limits of creating a text or answering some questions but rather went beyond that to criticize the textual content and reveal its implications based on the approach of the literary text according to contemporary critical approaches, and positioning the machine as a competitor to the critic. We present some applied models in which the Chat GPT application was relied on to analyze a literary text according to one of the textual approaches so that we can finally show whether the machine can replace the critic or not. Has this application become capable of analyzing, interpreting, and revealing the contents of the literary text or is it satisfied with the appearance of the text only?
Keywords: Artifial intelligence, Chat GPT, critics, critical systematic approach, artificial intelligence
تسعى هذه الدراسة إلى عرض كيفية توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في المجال التعليمي، من خلال الاستعانة بأحد تطبيقاته في توليد النصوص وإنشاء محتوى أو ورقة بحثية عالية الجودة وذلك من خلال الميزات المختلفة التي يقدمها خدمة للنَّص وللإنسان، ومن هنا أصبحت الآلة خلفًا للعقل البشري، ولم يتوقف هذا الروبوت عند حدود انشاء نص أو الإجابة عن بعض الأسئلة، بل تجاوز ذلك إلى نقد المحتوى النصي والكشف عن مضمراته انطلاقا من مقاربة النَّص الأدبي وفق المناهج النقدية المعاصرة، ووضع الآلة كمُنافسٍ للنّاقد، وقد تم عرض بعض النماذج التطبيقية التي تم فيها الاعتماد على تطبيق Chat GPT في تحليل نص أدبي ما وفق أحد المناهج النَّصانية حتى نُبين في الأخير هل صار بإمكان الآلة أن تحل محل الناقد أم لا؟ وهل هذا التطبيق أصبح قادرا على التحليل والتأويل والكشف عن مكنونات النّص الأدبي أم يكتفي بظاهر النَّص فحسب؟
الكلمات المفتاحية: نصأدبي، منهج نقدي نسقي، ذكاء اصطناعي، ناقد، Chat GPT.
DOI:
https://doi.org/10.70091/atras/AI.54
How to Cite this Paper :
فاطمة عسول،(2024) المقاربة النَّقدية للنّصوص الأدبية وفق المناهج النّقدية المعاصرة في ظل الذكاء الاصطناعي -تنافسٌ بين النّقاد والآلات-، مجلة أطراس، 5(العدد الخاص بالذكاء الاصطناعي و التعليم و التعليم عن بعد)، 845-861
References:
أسعد عبير، (2020)، الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته في حياتنا اليومية، ط1، دار مكتب الكندي للنشر والتوزيع.
بورايو عبد الحميد، (2003)، التحليل السيميائي للخطاب السردي دراسة لحكايات من ألف ليلة وليلة وكليلة ودمنة الملك شهريار، الصياد والعفريت، الحمامة المطوقة، الحمامة والثعلب والملك الحزين، د.ط، دار الغرب للنشر والتوزيع.
تيسير محمد، (2023)، فحص الاستلال العلمي بواسطة برنامج Turnitin مجانا (ترنتين)، “المؤسسة العربية للعلوم ونشر الأبحاث” https://blog.ajsrp.com.
حرب اللصاصة محمد ، (2022) الذكاء الاصطناعي ومستقبل التعليم (تطبيقات ومشروعات)، ط1، دار الجنان للنشر والتوزيع.
الخليفة هند بنت سليمان، (2023)، مقدمة في الذكاء الاصطناعي التوليدي، ط1، مجموعة ايوان البحثية.
سلطاني عبد العظيم، (2018)، مقاربات في تنظير نقد النقد الأدبي، ط1، تموز ديموزي للطباعة والنشر.
فائق مصطفى عبد الرضا على، (1989)، في النقد الأدبي الحديث منطلقات وتطبيقات، ط2، دار الكتب للطباعة والنشر.
قطوس بسام، (د.ت)، دليل النظرية النقدية المعاصرة مناهج وتيارات، د.ط، كلية الآداب.
مرتاض عبد الملك، (2005)، في نظرية النقد (متابعة لأهم المدارس النقدية المعاصرة ورصد لنظرياتها)، د.ط، دار هومة للنشر.
مردف سعد، (2010)، ديوان حمامة وقيد، ط1، مطبعة مزوار للنشر.
مونسي حبيب، (2007)، نقد النقد المنجز العربي في النقد الأدبي دراسة في المناهج، د.ط، منشورات دار الأديب.

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.