The Role of Technology to Facilitate Blended Learning, Personalized Learning, and Online Learning
دور التكنولوجيا في تسهيل التعليم المدمج والتعلم الشخصي والتعلم عبر الإنترنت
Ali zerrout
University of Yahya Fares Medea, Algeria
zerrout.ali@univ-medea.dz
0009-0007-1328-7847
Baghdadi taibi
University of Amar Telidji Laghouat, Algeria
b.taibi@lagh-univ.dz
0009-0009-0213-2123
Abstract
This article aims to address the concept of blended learning, as a modern educational approach that combines traditional classroom teaching with online e-learning. The article begins by providing a comprehensive definition of blended learning and highlights its importance in enhancing the educational experience. It also reviews current trends and future orientations of this type of learning. Moreover, the article presents a review of several empirical studies that examined the effectiveness of blended learning in higher education institutions. It discusses the challenges and opportunities associated with implementing blended learning in universities and colleges. Finally, a field study was conducted at the University of Laghouat as a model of blended learning.
Keywords: Blended learning, e-learning, higher education, educational technology, hybrid

DOI: https://doi.org/10.70091/Atras/vol06no01.46
How to Cite this Paper :
علي زروط، بغدادي طيبي .(2025) . دور التكنولوجيا في تسهيل التعليم المدمج والتعلم الشخصي والتعلم عبر الإنترنت. مجلة أطراس، 6(1)، 688-705
References:
الحارثي، سعد محمد. (2019). “التعلم الشخصي: مفهومه، وأهميته، ومتطلباته”. مجلة العلوم التربوية، 31(2)، 379-400
حسين، محمد علي. (2021). “تصميم المحتوى التعليمي الرقمي: معايير الجودة والتحديات”. مجلة التعليم الإلكتروني، 4(2)، 91-118.
الزهراني، محمد سعيد. (2020). “فاعلية التعلم عبر الإنترنت في التعليم العالي: دراسة تجريبية”. مجلة جامعة الملك خالد للعلوم التربوية، 2(1)، 121-146.
السيد، يسري مصطفى (2011)، “اتجاهات أعضاء هيئة التدريس بالجامعة الخليجية نحو التعلم المدمج في التدريس”. مجلة الجامعة الخليجية، 3 (3)، 1-71.
العتيبي، عبد الله سعد. (2020). “تطبيقات التعلم الشخصي في التعليم العالي: دراسة حالة”. المجلة العربية للتربية النوعية، 4(13)، 25-48.
الغامدي حمدان، عبد الجواد نور الدين (2004). تطور نظام التعليم في المملكة العربية السعودية، الرياض. مكتبة التربية العربي لدول الخليج، السعودية.
الغامدي، فهد محمد. (2022). “تطبيقات التعلم عبر الإنترنت في التعليم الجامعي: دراسة استطلاعية”. المجلة العربية للدراسات التربوية والاجتماعية، (22)، 257-284
الغامدي، محمد علي. (2021). “دور التعلم الشخصي في تنمية مهارات التفكير الناقد لدى طلاب المرحلة الثانوية”. مجلة البحوث التربوية والنفسية، 67، 121-145
الفريجات، غالب عبد المعطي (2010). مدخل إلى تكنولوجيا التعليم. دار كنوز المعرفة للنشر والتوزيع، عمان.
محمد، زبير وزحاف، صونيا (2022). “دور التعليم الهجين في ضمان استمرارية التعليم الجامعي لدى الطلبة أثناء جائحة كورونا”. مجلة شعاع للدراسات الاقتصادية، ع (1)، الجزائر.
الموسى، عبد الله أحمد. (2018). “التعلم الإلكتروني: تحديات وفرص”. المجلة العربية للعلوم التربوية والنفسية، (6)، 13-36.
هاشم، مجدي يونس (2016). “التعليم الإلكتروني”. دار زهور المعرفة والبركة، ط1، السعودية.
Aldiab, A., Chowdhury, H., Kootsookos, A., Alam, F., & Allhibi, H. (2019). Utilization of learning management systems (LMSs) in higher education system: A case review for Saudi Arabia. Energy Procedia, 160, 731-737. https://doi.org/10.1016/j.egypro.2019.02.186
Almusawi, H. (2021). The use of digital learning resources in higher education: A literature review. International Journal of Educational Management, 35(5), 1035-1050. https://doi.org/10.1108/IJEM-06-2020-0270
Brame, C. J. (2016). Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE—Life Sciences Education, 15(4), es6. https://doi.org/10.1187/cbe.16-03-0125
Costen, W. M. (2009). The value of staying open… OPEN Course Management Systems. Journal of Computing Sciences in Colleges, 24(4), 151-157.
Ebner, M. et al. (2020). COVID-19 Erebindungen in Open Education: Herausforderungen und Chancen [COVID-19 Insights in Open Education: Challenges and Opportunities]. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 15(2), 1-21. https://doi.org/10.3217/zfhe-15-02/01
Kohnke, L., & Moorhouse, B. L. (2021). Facilitating synchronous online language learning through Zoom. RELC Journal, 0033688220967809. https://doi.org/10.1177/0033688220967809
Muslem, A., Yusuf, Y. Q., & Juliana, R. (2021). Web-based virtual classroom embedment for remote learning: Lecturers’ perspective in the COVID-19 Crisis. Linguistics and Culture Review, 5(S1), 215-228. https://doi.org/10.21744/lingcure.v5nS1.1376
Sharma, P. (2019). Digital revolution of education 4.0. International Journal of Engineering Applied Sciences and Technology, 4(3), 59-63
Yeou, M. (2016). An investigation of students’ acceptance of Moodle in a higher education institution in Thailand, [Unpublished doctoral dissertation]. Edith Cowan University. https://ro.ecu.edu.au/theses/1833

Copyright for all articles published in ATRAS belongs to the author. The authors also grant permission to the publisher to publish, reproduce, distribute, and transmit the articles. ATRAS publishes accepted papers under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. Authors submitting papers for publication in ATRAS agree to apply the CC BY-NC 4.0 license to their work. For non-commercial purposes, anyone may copy, redistribute material, remix, transform, and construct material in any media or format, provided that the terms of the license are observed and the original source is properly cited.